Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Byråer

Volt vinner i Radio

Publicerad: 24 Juni 2015, 18:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Den pampiga tolkningen av glassbilens klassiska melodi ger silver och brons till Volt.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsVolt

Cannes Lions, världens mest prestigefyllda tävling för reklam, rullar vidare.

Under onsdagen avslöjades vinnarna i radiokategorin, där det står klart att Volt som enda svenska byrå kammar hem ett par av de åtråvärda lejonen.

Volt vinner ett silverlejon och ett bronslejon – båda för byråns storslagna radiospottar för Hemglass. Kampanjen, som på svenska gått under namnet ”Bjud de små på en stor upplevelse”, vann ett Guldägg tidigare i år. Det var Volts första Guldägg någonsin.

Kampanjen syftar till att få vuxna, som kanske mest blir irriterade över glassbilens signaturmelodi, att åter få uppleva den glädje som samma melodi gav dem som barn. Lösningen blev att låta Czech National Symphony Orchestra och Adolf Fredriks gosskör göra en 60-sekunder lång tolkning av glassbilens välkända signatur.

”Hemglass är förutom glass kända för sina bilar och den välkända melodi de spelar. När de nu gör sin första radiokampanj på flera år är det just den vi valt att fokusera på. Radion ska spegla den stora känslan som väcks hos barnen när melodin spelas i kvarteret, och påminna de vuxna om vilken mäktig upplevelse det faktiskt är för de små när Hemglassbilen kommer. Men att fånga så stora känslor kräver en lika stor produktion”, skrev Volt om kampanjen när den släpptes.

Det finaste priset, Grand prix, i kategorin gick till Grey Tyskland för kampanjen ”The Berlin Wall of Sound – the most unbearable radio ad”, som gjordes för Soundcloud.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsVolt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev