Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Volt om Lidl: "Ett stort och mäktigt uppdrag"

Publicerad: 11 Oktober 2017, 07:28
Uppdaterad: 11 Oktober 2017, 09:07

Bild 1/2  "Det här känns fantastiskt roligt", säger Volts vd Henrik Stampe.

Volts vd Henrik Stampe om vinsten av storkunden Lidl.


Ämnen i artikeln:

LidlIngoVolt

Idag kan Dagens Media berätta att Lidl bryter med mångåriga byråpartnern Ingo. Det var i somras som Lidl gick ut i en omfattande byråpitch, där man sökte efter en strategisk kommunikationspartner istället för en renodlad reklambyrå.

Pitchen slutade med att Volt vann uppdraget.

– Det här känns fantastiskt roligt. Lidl är ett häftigt varumärke med spännande kommunikationsutmaningar i Sverige, säger Volts vd Henrik Stampe till Dagens Media.

I pitchen sökte Lidl ett en byrå som kan ta ett totalt grepp om kommunikationen, berättar han.

– Det handlar om att få kommunikationen att hålla ihop, både strategiskt och taktiskt i alla kanaler och mot alla målgrupper. För detta krävs ett starkt och långsiktigt koncept som bottnar i Lidls affärsstrategi och långsiktiga inriktning. Det är ett stort och mäktigt uppdrag, med många bottnar och utmaningar.

Hur känns det att ta vid som byrå efter uppmärksammade reklamkoncept som "Dill "och "Le Bon"?

– Det är bra att Lidl har en tradition av att göra kreativ reklam. Utmaningen nu är att fortsätta göra det, samtidigt som vi måste hitta ett starkt system som fungerar genom alla kanaler och mot alla målgrupper. Vi måste hitta ett sätt att få det strategiska och taktiska att jobba mer hand i hand än tidigare.

Varför tror du att valet föll på er?

– Vi lyckades visa stor förståelse för Lidls affärsmässiga- och strategiska utmaningar. Jag tror att vår strategiska kompetens och kreativa förmåga kom fram på ett bra sätt i pitchprocessen. Att lyckas vinna en sådan här stor pitch där många byråer är inbjudna – och där vi verkligen jobbat hårt och länge – är så klart väldigt roligt. 

Lidl:s nya pr-byrå är JMW Golin, vilket innebär att Kreab tappar uppdraget. Mediebyrån Hear ligger däremot kvar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LidlIngoVolt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev