torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Volontaire tappar Ikano

Publicerad: 30 oktober 2014, 13:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24

Ikano har inlett en stor reklambyråpitch – nuvarande byrån Volontaire är inte kvar.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


För ett och ett halvt år utsågs Volontaire till Ikanos nya huvudbyrå efter en pitch.

Nu, kan Dagens Media berätta, har byrån tappat uppdraget.

Ikano – med de tre bolagen Ikano Bank, Ikano Bostad och Ikano Försäkring – har inlett en ny reklambyråpitch, med målet att hitta en byrå med stor internationell erfarenhet.

– Det stämmer, säger Matilda Lennér Payne, marknadschef på Ikano Bank.

Hon berättar att mycket har hänt sedan Volontaire tog över som byrå. Ikano Bank har omorganiserats och ska nu centralisera mycket av marknadskommunikationen.

– Vi har stora önskemål om att jobba mer tillsammans, både över landsgränser och affärsområden. Vi vill jobba närmare varandra, helt enkelt, och skapa en enhetlig kommunikation som stärker varumärket och hjälper oss att uppnå våra mål.

Hon säger att det inte är några ”hard feelings” mellan Ikano och Volontaire.

– Nu behöver vi mer av ett internationellt fokus, och en byrå med stor erfarenhet av att jobba med komplexa varumärkesportföljer.

Pitchen ska vara klar före utgången av 2014. Matilda Lennér Payne vill inte uppge hur många byråer som är kvar i pitchen.

– Jag vill inte gå in på det i nuläget, säger hon.

Ikano är den andra kunden på kort tid som Volontaire tappar. Som Dagens Media kunde berätta igår har även JC valt att avsluta samarbetet med byrån.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev