Digitalt presenteras av:

Vizeums mediechef till Coop

Vizeums mediechef Henrik Staaf blir digital kommunikationschef på Coop.

Coop har rekryterat Vizeums mediechef och tidigare digitalchef Henrik Staaf. Hans nya roll blir som chef över digital kommunikation på Coops marknadsavdelning.

– Coop står inför en digital förändringsprocess som jag ska driva. Jag ska utreda vad man gör i dag, vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra, och hur vi ska prioritera bland alla digitala kanaler, säger Henrik Staaf till Dagens Media.

Henrik Staaf har jobbat sex år på Vizeum, och detta blir hans första jobb på kundsidan.

– Jag drivs av att göra värdedriven kommunikation, vilket Coop gör med sitt nya koncept. Jag gillar att man vågar sticka ut hakan och ta ställning.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson berättade på scenen under Mediedagen att det finns behov av tre typer av människor i ett framgångsrikt marknadsteam: doers, thinkers och dreamers. Vilken typ är du?

– Jag är nog en kombination av en dreamer och en doer, med tyngdpunkt på doer. På Coop ska jag se till att hålla ihop marknad, it och online och få saker gjorda.

Marie Wedin, marknadschef på Coop:

– Vi har en ambitiös digital resa framför oss, inte minst när det gäller e-handel, och är väldigt glada över att få med oss en person med Henriks erfarenhet. Han har en god förståelse för det digitala medielandskapet, hur det utvecklas och hur vi ska hantera det.

Vad är fördelen med att plocka en person från mediebyråsidan?

– För att vinna det digitala kriget bedömer jag att det viktigaste är att man förstår det komplexa digitala landskapet.

Henrik Staaf tillträder i december.

Publicerad 2016-11-22 10.27Uppdaterad 2016-11-22 10.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: