tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vizeum tappar

Publicerad: 6 augusti 2010, 08:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Mediebyrån Vizeum redovisar ett negativt resultat för 2009.

Ämnen i artikeln:

VizeumCarat

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Vizeum gjorde ett rörelseresultat på -5,5 (1,9) miljoner kronor för 2009. Omsättningen minskade med 19 procent till 816 miljoner kronor.

Byrån köpte medieutrymme för totalt 770 (958) miljoner kronor, vilket gör att byråintäkten hamnar på 45,8 miljoner kronor – en minskning på 3 procent jämfört med 2008.

– 2009 var ett tufft år och vi följde med i konjunkturnedgången. I början av året hade vi ett par större kundtapp och då hamnade personalkostnaderna lite högt, säger Ulrika Molin, vd på Vizeum.

Byrån minskade dock personalkostnaderna, bland annat då den förre vd:n Stefan Barholm och vice vd:n Per Ek slutade i höstas.

– Inför 2010 har vi dragit ner personalkostnaderna, men vi har inte behövt göra några andra besparingar.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4,5 (3,8) miljoner kronor. Rensat för goodwill ligger resultatet efter finansiella poster på -0,8 (7,5) miljoner kronor. Goodwillavskrivningarna härstammar från köpet av RSM 2004.

2010 ser dock bättre ut för mediebyrån.

– Vi kommer att göra ett plusresultat och vi har hittills ökat omsättningen mer än marknaden. Vi har också anställt nytt folk, bland annat tre personer på den digitala sidan, och kommer att anställa.

Byrån erhöll under året koncernbidrag från Carat Nordic på 250 000 kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev