Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Vizeum startar innovationsbyrå

Publicerad: 26 Maj 2015, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Vizeum startar innovationsavdelningen Spark för utbildningar, workshops och startup-förmedling.


Ämnen i artikeln:

Vizeum

– Mediebyråbranschen förändras och vi måste ändras med dem. Spark är ett sätt för oss att ligga i framkant och utmana oss själva, våra kunder och de gamla modellerna, säger Vizeums vd Frippe Stenberg till Dagens Media.

Inom ramen för Spark vill Vizeum stärka sitt erbjudande och bli vassare på att erbjuda innovativa medielösningar för kunderna.

– Vi inför ett 70-20-10-perspektiv för kunderna, där 70 procent av budgeten läggs på traditionella medielösningar medan 20 procent läggs på nya medielösningar och resterande 10 procent används till att experimentera och utforska innovationer och plattformar som inte finns i dag, säger Frippe Stenberg.

Verksamheten i Spark är indelad i tre områden: utbildningar, workshops och startup-samarbeten.

– I våra workshops kan kunderna sitta tillsammans med oss och relevanta medier och fokusgrupper och diskutera nya möjligheter och lösningar tillsammans, säger Fredrik Hallberg, som blir ansvarig för Spark@Vizeum i Sverige.

Sparks startup-verksamhet går ut på att matcha kunderna med relevanta startup-satsningar i Sverige och världen.

– Utifrån kundens affärsmål scannar vi av marknaden efter lösningar, som sedan presenteras för kunderna på motsvarande sätt som i tv-programmet ”Draknästet”. Tanken är att våra kunder ska få tillgång till de senaste innovationerna, samtidigt som startup-bolagen får stöd i form av en kund som kan vara med och kommersialisera deras produkt eller tjänst.

Spark@Vizeum finns sedan en tid tillbaka på Londonkontoret, men Sverige blir först ut inom gruppen att lansera det nya konceptet fullt ut.

– Många är nyfikna på vilka möjligheter det finns i det nya medielandskapet och hur man ska förhålla sig till dem. Spark är vårt sätt att hjälpa kunderna på ett konkret och operativt sätt, allt från att känna till och utvärdera nya innovationer, till hur man kan jobba med dem, säger Fredrik Hallberg.

Hur ser affären ut för Vizeum?

– Vi fakturerar för vår kompetens och de timmar vi lägger ner. Vi kommer däremot inte ta betalt i form av andelar i startup-bolag eller nya konstellationer, i alla fall inte inledningsvis, säger Frippe Stenberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vizeum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev