Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Vivaki ökar kraftigt digitalt

Publicis-bolaget Vivaki – som rymmer mediebyråerna Starcom och Zenith – kan glädjas åt en stark digital utveckling.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Augusti 2014, 07:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:32

Ämnen i artikeln:

StarcomZenith

Vivakis omsättning minskade med 5 procent till 1,6 (1,7) miljarder kronor under 2013. Men efter posten ”inköp för kund” ökar intäkten till 121,9 (120,7) miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 11,8 (14,3) miljoner kronor, resultatet efter finansiella poster till 18 (17,4) miljoner och resultatet på sista raden till 17,7 (12,2) miljoner.

2009 gjorde Vivaki en förlust på 51 miljoner kronor, därefter har resultatet stadigt förbättrats år efter år.

Vivaki avslöjar inte i bokslutet hur Starcom och Zenith utvecklas var och en för sig. I stället konstaterar bolagets ledning att Vivaki som helhet har haft en en ”stark utveckling” under året, framförallt på den digitala sidan.

”Vi kan se en tydlig förflyttning in i de digitala kanalerna, och därigenom kundernas ökade behov av rådgivning. Fusionen mellan Digitas (tidigare en fristående digital byrå, reds anm) och Starcom har gett oss större möjlighet att hjälpa våra kunder i sociala, förtjänade och egna kanaler”, skriver bolaget i bokslutet.

De digitala intäkterna har under 2013 och 2014 ökat kraftigt.

”Närmare 40 procent av byråintäkten kommer från digitala och mobila kanaler. En annan viktig bidragande faktor i vår digitala tillväxt är vår kompetens inom performance marketing. Vi har kraftigt ökat antalet helt datadrivna kampanjer som vi genomfört via programatiska köp”.

Enligt bokslutet har Vivaki under 2013 vunnit ett tjugotal nya kunder, däribland SPP, Finnair och Burger King.

Vivaki ska i fortsättningen att fokusera mer på kundernas egna och förtjänade kanaler än på traditionella medieköp.

”Vi kan därigenom hjälpa våra uppdragsgivare med strategi och aktivering i sociala och egna plattformar, vilket är ett måste om man skall kunna skapa riktigt effektiva kampanjer”, skriver bolaget.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

StarcomZenith

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.