Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Visit Norway letar mediebyrå

Efter fem år med IUM är nu Visit Norway åter på mediebyråjakt. En bärande del i pitchen är att planera nästa års sommarkampanj.

Henrik Widell


Publicerad: 20 Maj 2011, 03:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:10

Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalIUM

Visit Norway, eller Innovasjon Norge, är ett marknadsföringsorgan som ligger under det norska näringsdepartementet. Efter fem år med IUM är Visit Borway nu tvungna att omförhandla sitt mediebyråavtal. Vad som ligger i potten är ett avtal på två år med möjlighet till förlängning på ytterligare två år.

– Vi har varit mycket nöjda med IUM:s arbete. Innan vi anlitade dem gick vi mycket i traditionella medier men i dag ligger, med gott resultat, hälften av vår budget i digitala medier, säger Robert Nygardhs, marknadschef för Innovasjon Norge i Sverige.

Sista datum för anbud är den 23 maj. Briefen laddas ner via internet men Robert Nygardh kan inte säga hur stort intresset är för att marknadsföra Norge bland de svenska mediebyråerna.

– Nej, byråerna brukar lämna in sina anbud på den absolut sista dagen så vi får se hur många vi får in.

Visit Norway marknadsför Norge både som vinter- och sommarturistmål men den absolut viktigaste kampanjen är organisationens sommarkampanj. Att planera den är det kreativa momentet i pitchen.

– Nu kommer den nya byrån att börja sitt arbete först till hösten men eftersom sommarkampanjen är så viktig så vill vi se vad de kan prestera där.

Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.