Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vinst för Volontaire

Publicerad: 24 Maj 2010, 15:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Reklambyrån Volontaire, som startades av avhoppare från Publicis, har lämnat in sitt första bokslut.


Byrån grundades av sju medarbetare från reklambyrån Publicis, som lade ned sin verksamhet i Sverige vid årsskiftet 2008/2009.

Under sitt första – förlängda - år uppgick intäkterna till 13 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 67 120 kronor.

– Det känns som ett okej resultat under ett uppstartsår, säger vd:n Carl Unger.

Byråintäkten stannade dock på knappt 10 miljoner kronor, säger Carl Unger. Därmed hamnar byrån, med tio anställda, en bit under riktmärket 1 miljon i byråintäkt per anställd.

– Ja, det gör vi, men vi har inga höga kostnader och jättelöner heller. Det viktiga är att gå med vinst direkt, säger Carl Unger.

Han förväntar sig ingen stor tillväxt under 2010.

– Vår plan är inte att växa speciellt mycket i år, vi ska bygga kvalitet och rutiner. Vårt mål är att öka kvaliteten snarare än kvantiteten, säger han.

Volontaire ärvde ett antal internationella kunder från Publicis. Ursprungligen var planen att runt 50-55 procent av omsättningen skulle komma från internationella konton. Men krisen gjorde att många av dem skar ned på lokal annonsering.

– Vi gör inga adaptioner och då fick vi ett rejält tapp. Men vi tog igen i princip allt med nya lokala kunder. I framtiden kommer de internationella kunderna stå för endast 5-10 procent, säger Carl Unger.

I dag är reklambyråns största kunder Viasat, Brämhults och c/o Hotels.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.