Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vinst för breddat Identity Works

Publicerad: 21 April 2010, 04:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Identity Works försäljning sjönk förra året, men med ett bredare erbjudande hoppas styrelseordföranden Johan Forsberg snart vara tillbaka på 2008 års nivå.


Identity Works omsättning uppgick till 36 miljoner kronor år 2009, vilket är en minskning från föregående års 42 miljoner.

Byråintäkten uppgick till 31 miljoner kronor (35 miljoner) medan rörelsemarginalen sjönk från 15 till 5 procent.

– Vi är glada över det och känner att vi går stärkta ur krisen. 2009 var ett år som präglades av den finansiella krisen men också av branschglidningar, säger Johan Forsberg.

I höstas förvärvade Identity Works den digitala byrån Super Strikers, vilket enligt Johan Forsberg har lett till ett förstärkt digitalt erbjudande och ytterligare ett steg mot att bli en varumärkesbyrå snarare än designbyrå.

– Vi har också blivit tydligare på corporate-sidan. Det här kan låta som semantik men för oss är det en dramatisk skillnad, säger han.

Han ser en trend där annonsörerna fokuserar mer på kommunikation i de egna kanalerna. Då får de köpta kanalerna styrka på foten.

– Varumärket blir en ryggrad och vårt arbete blir viktigare. Vi har ett mer långsiktigt tänk än till exempel webbyråer.

Hur har 2010 börjat?

– Lovande, men fortfarande finns det en osäkerhet på marknaden. Jag tror att vi i år tangerar omsättningen för 2008.

Identity Works har 32 anställda. Nyligen relanserade byrån TV4:s Lattjo Lajban. Mer om det kan du läsa i DM Plus.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.