Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vinnarna av Stora kommunikatörspriset 2017

Publicerad: 31 mars 2017, 08:52
Uppdaterad: 31 mars 2017, 09:53

Fem olika kategorier prisades. Foto: Jesper Petersen.

På torsdagskvällen korades årets bästa kommunikation och kommunikatörer på Moderna Museet i Stockholm. Microsoft, Ikea och STF fanns bland de som prisades.


Sveriges kommunikatörers årliga pris delades ut i saband med en galamiddag för cirka 250 personer.

Stora kommunikatörspriset har delats ut av organisationen sedan början av 90-talet. Sedan förra året består det av fem kategorier. I år delades det dessutom ut ett särskilt hederspris.

Här kan du se alla torsdagens lyckliga vinnare med motiveringar:

Bästa kommunikativa ledarskapJohanna Snickars, Kommunikationschef Microsoft

Motivering: Johanna Snickars har lyckats förena modern teknik, kommunikation och samhällsansvar. Under sin tid som kommunikationschef på Microsoft har Johanna Snickars verkat för minskade klyftor mellan män och kvinnor inom IT, en inkluderande arbetsplats och innovativa samarbeten med samhällsaktörer. Snickars har dessutom varit en aktiv förebild genom att osjälviskt och öppet berätta om sin yrkesresa.

Bästa kommunikation näringslivIKEA – Patrik Nygren-Bonnier och marknadsavdelningen

Motivering: Patrik Nygren-Bonnier har med omsorg förvaltat den stora kunskap som IKEA besitter om sina kunder. Utifrån den kunskapen har Patrik Nygren-Bonnier varit delaktig i kampanjer som skapar stark igenkänning, bryter normer och inspirerar till samtal – ett strålande uttryck för Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna".

Bästa kommunikation offentlig organisationStatistiska Centralbyrån – Sverige i siffror

Motivering: I en tid där ogrundade påståenden ofta tas för sanningar är pålitlig statistik ett viktigt verktyg för omvärldsförståelse och kritisk granskning. Teamet bakom SCB:s satsning "Sverige i siffror" har lyckats förmedla statistik på ett sätt som är lättillgängligt, tydligt och engagerande. Dessutom har de lyckats med konststycket att ta fram en tonalitet som lyfter fram berättelserna och människorna bakom siffrorna.

Bästa kommunikation ideell organisationSvenska Turistföreningen – Jenny Engström

Motivering: Svenska Turistföreningen gav världen en chans att lära känna Sverige och svenskarna en chans att lära känna världen genom kampanjen The Swedish Number. Att egga hela världens nyfikenhet för "landet lagom" och samtidigt få tusentals svenskar att ivrigt vilja berätta om Sverige för världen är kommunikation när den är som bäst.

Årets unga talangCharlie Eriksson

Motivering: Charlie Eriksson har genom informationsprojektet "AldrigEnsam" öppnat upp dialogen om psykisk ohälsa bland unga vuxna och tagit ställning för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska behöva stå ensam. Projektet har väckt massivt engagemang – tusentals har visat sitt stöd för Charlie och anslutit sig till kampen för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska stå ensam.

Årets hedersprisAnders Kompass

Motivering: Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att göra aktiva etiska överväganden för att främja ett transparent och medmänskligt samhälle.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News