Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Vill se ny kategori i Årets Byrå

Publicerad: 1 Mars 2013, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Rörlig bild växer snabbt på alla plattformar och blir ett allt viktigare verktyg för kommunikation. Därför bör Årets filmbyrå införas som kategori i branschstudien Årets Byrå, anser Ehsan Nasari, vd för filmbyrån Populate.


Ämnen i artikeln:

Årets Byrå

Årets Byrå är en branschstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer.

I årets upplaga, den trettonde i ordningen, var 98 byråer nominerade i 15 kategorier – bland annat pr-, event marketing-, design och reklam.

Enligt Ehsan Nasari är tiden nu mogen för en ny kategori – Årets filmbyrå.

– I takt med branschutvecklingen har olika kommunikationsdiscipliner tillkommit och idag bedöms byråer utifrån en rad olika inriktningar. Nu är det dags att införa Filmbyrå som en ny disciplin, säger han och pekar på en rad studier som visar att film som innehållsformat kommer att växa de närmaste åren.

I Sverige finns ett antal kommunikationsbyåer som hjälper sina uppdragsgivare med att använda filmen som ett strategiskt och taktisk verktyg i kommunikationen. Förutom Populate kan Creo, Snask, House of radon och Videobrigade räknas till kategorin filmbyråer.

Enligt Robert Skölfman, vd för Regi som arrangerar Årets byrå gäller det att det finns tillräckligt många aktörer som upfyller regelverket för att en ny kategori ska kunna införas i Årets byrå.

– De måste uppfylla regelverket som föreligger i form av bland annat byråintäkt, och minsta antal kunder samt att uppdragsgivaren av dessa tjänster också köpt in tjänster av den karaktären, direkt från den aktuella byrån. Givet att detta är uppfyllt, välkomnar vi nya kategorier, skriver han i ett mejl till dagensmedia.se

Enligt Ehsan Nasari vore införandet av Årets filmbyrå "ett sätt att hänga med i den snabba marknadsutvecklingen där film och rörligt blir det allt mer dominerande sättet att kommunicera."

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Årets Byrå

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.