Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi vill göra ett obegripligt medium mer begripligt"

Publicerad: 8 Mars 2012, 05:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Tre frågor till Gustav Martner, ordförande i Komm, som medverkar i seminariet ”Det obegripliga mediet”.


Ni har satt en kittlande rubrik – vad handlar egentligen seminariet om?

 – Det handlar om att det digitala mediet, rent definitionsmässigt, är det första mediet vi uppfunnit som är svårt att begripa sig på. Tidigare har vi kunnat förstå medier genom att konsumera dem, men när det gäller det digitala mediet är det man ser oftast bara toppen av ett isberg. Under seminariet vill vi bidra till att göra ett jäkligt obegripligt medium lite mer begripligt, det är väl grejen, egentligen.

Vilka effekter får det här för er på byråsidan?

– Det kan bli svårare att inspireras att göra vissa saker, men i sak är det här egentligen ingenting som är jättesvårt att lösa. Däremot visar det behovet av nya verktyg som översätter det vi ser.

Vilken typ av verktyg tänker du på då?

– Ett exempel är Youtube. Genom att konsumenter och kreatörer kan se hur många tittar ett filmklipp haft får vi en ny förståelsedimension. Vi förstår vad som ”fungerar” på Youtube.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.