Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi tar inga smällar"

Publicerad: 2 juni 2009, 11:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

General Motors konkursprocess riskerar att slå hårt mot bolagets konsulter. I Sverige jobbar GM med Aegis, som enligt vd:n Göran af Klercker har helgarderat sig. "Vi får inga problem på grund av detta", säger han.


Den amerikanska biljätten GM är enligt offentliga handlingar, som citeras i amerikanska branschmedier, skyldig mediebyrån Starcom 121 miljoner dollar. Dessutom har Starcoms moderbolag fodringar på 25 miljoner dollar, uppger Adage.com. Även Leo Burnett, IPG-byråer som McCann Erickson och Lowe har fordringar på GM som uppgår till hundratals miljoner dollar.

GM har hela tiden vidhålligt att konkursförfarandet inte ska påverka verksamheterna utanför USA.

- Den påverkar inte oss överhuvudtaget, endast den amerikanska verksamheten är inkluderad i processen, säger Patrik Riese, chef för GM i Norden.

I Sverige står en grupp från Aegis byråer för GM:s medieköp.

Göran af Klercker, vd för Aegis i Svergie, vill inte berätta i detalj hur koncernen påverkats av turbulensen.

- Men det har skött allting bra och på ett sätt som garderat både oss och dem. Vi får inga problem på grund av detta, säger han.

Ligger ni ute med pengar?

- Jag vill inte uttala mig i detalj. Men vi tar inga smällar.

Samtidigt rekonstrueras Saab och letar nya ägare. Före den 17 juni hoppas man ha hittat en köpare. För ett par veckor sedan gick biltillverkaren ut i sin första kampanj mot konsumenter på månader.

- Kampanjen avslutas till helgen, sista annonsen går på lördag i DI Weekend. Vi filar nu på nästa kampanj och tittar på nylanseringar men jag kan inte berätta någonting nytt nu, säger Patrik Riese.

Kampanjens syfte var enligt Patrik Riese att "berätta vår historia" av allt som händer med GM och Saab.

- Tanken var att motverka alla lösa rykten och spekulationer från okunniga journalister och berätta vår vision för Saab, säger Patrik Riese.

Saab fick i dag en ny kalldusch då antalet nyregistreringar i maj endast nådde 559 bilar. Förra året var majsiffran 2.020.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.