Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Vi skapar respektfylld reklam"

Publicerad: 22 Juni 2011, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Christy Kanick, vice vd på Latin Works, berättar på plats i Cannes för dagensmedia.se hur de amerikanska byråerna jobbar för att nå den latinamerikanska befolkningen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011

USA:s stora latinamerikanska befolkning har gett upphov till en rad reklambyråer specialiserade på just de latinamerikanska konsumenterna. I princip alla stora annonsörer har både en traditionell reklambyrå och en byrå inriktad på den latinamerikanska marknaden i USA.

Latin Works är en av dem. Så här långt i festivalen har byrån belönats med ett guld i Radio, för den latinamerikanska filmfestivalen XXX. Byrån har även två representanter i juryn.

– Det visar hur viktigt vårt arbete är. När Latin Works startade 1998 var det många byråer som kommunicerade på ett stereotypt sätt mot den latinamerikanska marknaden. Vi vill skapa respektfull kommunikation, säger Christy Kanick.

Enligt Christy Kanick utgörs 16 procent av USA:s befolkning av latinamerikaner. I vissa stater är det så mycket som uppåt 40 procent.

Latin Works har valt att bygga den kommunikation som byrån tar fram på likheterna mellan den amerikanska och den latinamerikanska befolkningen.

– Många byråer tar fasta på olikheterna, men en varumärkesstrategi bygger ju ofta på universella insikter. Och ett varumärke kan inte förändra sitt DNA bara för att målgruppen har sitt ursprung i Latinamerika.

Latin Works får dock ofta kämpa med små budgetar och annonsörer som inte riktigt tar målgruppen på allvar.

– Vi får ofta 5-8 procent av en annonsörs totala budget. Och ofta vill annonsörerna ha lösningar som de redan vet fungerar och mediemixen består ofta bara av två medier.

En av Latin Works stora utmaningar är därför att utbilda kunder om hur viktig marknad de latinamerikanska konsumenterna är för dem.

– Den latinamerikanska marknaden får allt mer uppmärksamhet och inflytande i USA. Annonsörerna vill ha en del av den kakan, men de vet inte hur de ska gå till väga. Men ju bättre informerade kunderna är, desto bättre kommunikation.

Att utbilda kunderna är också ett budskap som Christy Kanick vill föra vidare till europeiska byråer.

– Vänta inte på att bli tillfrågad. Annonsörerna hungrar efter konsumentinsikter, så man måste vara proaktiv.

Latin Works har idag 130 anställda, med medarbetare från alla länder i Latinamerika.

– Det kommer alltid att finnas behov av en multikulturell byrå med vårt förhållningssätt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev