Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi ska spela Champions League"

Publicerad: 12 Maj 2011, 05:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

I en exklusiv intervju med dagensmedia.se berättar den tidigare Farfar-chefen Matias Palm-Jensen om sitt toppjobb i McCann-nätverket.


Ämnen i artikeln:

FarfarMatias Palm JensenLinus Karlsson

– Det är naturligtvis jättekul, säger Matias Palm-Jensen till dagensmedia.se.

Det har gått drygt ett år sedan Matias Palm Jensen lämnade Farfar – vilket blev den första spiken i Farfars gravkista.

Sedan dess har han fått flera jobberbjudanden, berättar han, men som dagensmedia.se berättade igår föll valet på reklambyrånätverket McCann. Att det blev McCann beror på människorna, säger Matias Palm-Jensen.

– Jag träffade chefen Nick Brien, som Forbes nyligen beskrev som "one of the smartest people in advertising". Jag håller med, vi skulle träffas och prata i en kvart men vi malde på i fyra timmar. När det sedan stod klart att Linus Karlsson också går dit var det ett enklare val.

Matias Palm Jensen kommer att ingå i ett nytt kreativt team på ett dussintal personer, däribland Mother-grundaren Linus Karlsson samt nyrekryterade veteranen Gustavo Martinez. Målet är högt satt – att göra McCann till världens mest kreativa byrånätverk.

– McCann kan beskrivas som ett Premier League-lag som levererar som det ska men inte mycket mer. Nu är ambitionen att vinna Champions League. Det blir en utmaning för alla, många på McCann är kanske nöjda med att lyfta en bra lön och ha en bra dag. Men det ska vi ändra på nu.

Fler personer ska ansluta till teamet, sannolikt även svenskar som jobbat med Matias Palm-Jensen på Farfar.

– Jag tror folk kommer häpna över vilka som går till McCann. Jag tyckte de jag jobbade med på Farfar tillhörde de bästa och det är klart att jag är intresserad av att jobba med många av dem igen.

Exakt vilken titel han får är oklart, men det blir någon kombination av orden ”innovation”, ”creative” och ”officer”. Hans ansvarsområde blir Europa, Mellanöstern och Afrika.

– Jag får däremot inget byråansvar utan mer ett marknadsansvar, säger han.

Matias Palm-Jensen lämnade Farfar efter en tvist med ägarna, det brittiska mediebyrånätverket Aegis, om hur byrån skulle drivas vidare. Nu hoppas han att det ska bli annorlunda.

– Det är en jätteskillnad på mediebyråerna och reklambolagen. De utländska mediebyråerna är i grunden procentare och den modellen fungerade inte för Farfar. Den här gången har McCann uttryckligen sagt att de vill ha mig för att jag ska göra skillnad, inte för att jag ska vara fast i gamla mönster.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.