Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

”Vi kommer inte slåss för mediebyråersättningen”

Publicerad: 7 Oktober 2010, 06:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Anders Ericson vill nu slutligen skrota mediebyråersättningen. Ett förslag som får grönt ljus från Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerAnders EricsonStaffan Slörner

Mediebyråersättningen, som innebär att mellan 2-6 procent av en annonsfaktura via mediebyrån går tillbaka till kunderna, har varit flitigt omdebatterad genom åren.

När Dagens Media i våras avslöjade att Posten skissade på en ny mediebyråersättning för direktreklam var Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson mycket kritisk.

Detta för att Posten öppnade för att mediebyrån själv skulle kunna behålla pengarna, vilket kan ses som en kick-back.

Nu säger Anders Ericson i dag att han vill skrota mediebyråersättningen en gång för alla.

– Den modellen som varit rådande till idag bygger på samsynsdokumentet från 1998, som alla i branschen stod bakom. Där var det tydligt att ersättningen skulle tillbaka till annonsören, säger Anders Ericson, till Dagensmedia.se.

En starkt bidragande orsak till Anders Ericsons inställning är att en rad tv-kanaler bröt upp den sexprocentiga ersättningen i flera delar, vilket öppnade för att mediebyråerna skulle få behålla delar av ersättningen.

– TV4 och andra tv-kanaler tog ett första steg mot avvecklingen. De bröt upp de sex procenten i olika delar, för att återgå till att mediebyrån skulle få en viss del av ersättningen. Det går stick i stäv med den överenskommelse vi gjorde 1998 och det har urholkat systemet.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, välkomnar utspelet.

– Vill kunderna skrota ersättningen så gör vi det. Det är för kundernas skull den finns, säger han till Dagensmedia.se.

Men är inte ersättningen ett incitament som får fler att använda mediebyrå?

– Det kan den möjligen vara och vi har såklart försökt att använda den medan den har funnits. Men i sammanhanget, där en mediebyrå kan hjälpa till att få kanske 30 procent i rabatt i ett medium är ersättningen en väldigt liten del.

Anders Ericson:

– Modellen har överlevt sig själv, den är något. Idag jobbar alla stora annonsörer med mediebyråer.

Staffan Slörner höjer dock ett varningens finger.

– Dessa pengar, cirka 500 miljoner kronor per år, kommer försvinna från kunderna men inte från marknaden. Man kan fundera på vilka som kommer att lägga beslag på dessa pengar.

Du menar att medierna kommer att göra det?

– Ja precis. Men om kunderna vill att ersättningen upphör så ska den göra det. Det är dock viktigt att man inte bara rycker bort ersättningen utan har en medveten plan för hur detta ska gå till.

Anders Ericson ser också risker med ett slopande av mediebyråersättningen.

– Det finns ingen garanti för att medierna kommer att kompensera för kostnadsminskningen, det kan bli en marginalförstärkning som innebär att annonspriserna sticker i väg.

– Det finns heller ingen garanti för att medierna och mediebyråerna gör upp om egna ersättningar bakom ryggen på annonsören.

Är dina medlemmar ense om att ersättningen bör slopas?

– Annonsörerna är lika oense som mediebyråerna och positionerna är låsta. Ingen pratar om detta. Därför vill jag få igång en diskussion om mediebyråersättningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.