Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

”Vi har redan lyckats”

Publicerad: 17 Juni 2013, 14:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

Civil rights defenders tävlar för första gången i Cannes Lions. Men oavsett om det blir några lejon har kampanjen redan lyckats, berättar organisationens chef för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Det är första gången som Civil Right Defenders är med och tävlar i Cannes Lions. Och hittills har de gått bra – organisationen har åtta bidrag på shortlist, vilket är mest av de svenska kunderna. Bakom bidraget ”Natalia project” står reklambyrån och RBK, medan pr-byrån Prime tävlar för organisationen med ”Civil rights captcha”, som tidigare i år vann ett guldägg.

Dagens Media träffar organisationens chef Robert Hårdh på plats i Cannes, dit han rest med reklambyrån RBK. Igår höll han och RBK:s vd Mathias Wikström sin presentation för Innovationsjuryn. Innovation är den enda kategori i Cannes Lions där deltagarna får träffa juryn.

Varje byrå hade tio minuter på sig att presentera, följt av tio minuter frågor från juryn.

– Det var roligt, folk sade att vi såg avslappnade ut, säger Robert Hårdh.

– Vi känner att vi redan har lyckats. Kampanjen har spridits globalt och skapat uppmärksamhet kring att stärka skyddet för mänskliga rättigheter, så det här är bara en bonus.

Vad tror du om era vinstchanser?

– Det här är ju inte min värld, så jag har ingen aning. Men vi vet att kampanjen fungerar och gör skillnad så jag hoppas på en pallplats.

Civil rights defenders har funnits sedan 1982, men har varit en ganska anonym organisation – i alla fall fram till namnbytet 2009. Tidigare hette organisationen Svenska Helsingforskommittén.

– Vi har heller inte satsat så mycket på kommunikation. Men vi gör ganska mycket konkreta insatser som det är ganska tacksamt att skapa kommunikation kring.

RBK:s ”Natalia project”, döpt efter människorättsaktivisten Natalia Estemirova som mördades 2009, släpptes i början av april i år. Omedelbart började kampanjen spridas – på bara några dagar var man uppe i 23,8 miljoner träffar vid en googling och idag får man över 42 miljoner träffar, berättar Robert Hårdh, och internationella medier som Al Jazeera och BBC har lyft fram kampanjen.

”Natalia project” bygger på att skydda människorättsaktivister runt om i världen. Hittills har 6 av de mest utsatta aktivisterna försätts med ett larm kring handleden.

Ännu har inget larm utlösts.

Men skulle en attack eller ett kidnappningsförsök ske så larmas fem personer i aktivistens närhet, som får gps-koordinater och tid för attacken skickad direkt till sin smartphone. Dessutom larmas Civil rights defenders huvudkontor i Stockholm.

– Vi kan till exempel ringa personens ambassad i landet som redan innan någon förts till polisstationen kan kräva att de släpps, säger Robert Hårdh.

När kampanjen drog igång i våras var målet att utrusta 55 personer fram till 2014.

Nästa mål är 500 personer.

– Det vore fantastiskt. Vi hoppas att all denna uppmärksamhet ska ge oss de nödvändiga resurserna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev