Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi har hittat ett sätt att hålla en hög och jämn kvalitet"

Publicerad: 18 April 2012, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:25

Forsman & Bodenfors sopade mattan med konkurrenterna på gårdagens Guldäggsgala. För dagensmedia.se berättar copyn Jacob Nelson om hur byrån kan hålla en så hög nivå.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012Forsman Bodenfors

Forsman & Bodenfors är Sveriges segerrikaste byrå de senaste fem åren. Räknat i tunga utmärkelser är det ingen som slår Göteborgsbyrån på fingrarna.

Forsman & Bodenfors har, de senaste fem åren, före gårdagens Guldäggsgala, kammat hem inte mindre än fyra Guldägg, fem 100-wattare, en Årets Byrå-utmärkelse, sex guldlejon samt ett Grand Prix och ett titanlejon i Cannes Lions. Det är sammantaget 18 tunga utmärkelser, sex fler än DDB Stockholms och Åkestam Holsts 12.

Igår drog Forsman & Bodenfors iväg rejält i toppen när byrån landade hela sju Guldägg (av totalt 13), och sex silverägg.

– Vi har hittat ett sätt att hålla en hög och jämn kvalitet över tid. Det beror mycket på att vi inte har någon extern ägare. Vi är idag runt 25 delägare som alla jobbar och är engagerade, säger Jacob Nelson, delägare och copy på byrån.

Är företagskulturen annorlunda på F&B än andra byråer?

– I alla fall jämfört med andra byråer jag jobbat på. Hos oss är det nästan en skyldighet att lägga sig i andras arbete. Vi är mer kollektivistiska samtidigt som vi också är elitister, i det att alla hela tiden vill prestera. Blandning av kollektivism och elitism gör Forsman & Bodenfors till den byrå den är.

Om Dagens Media gör samma sammanställning om ytterligare fem år. Är ni i topp då också?

– Det hoppas jag. Vi kanske inte ligger överst men vi är definitivt en av toppbyråerna. Jag har jobbat här i tio år men omges av personer som varit här betydligt längre - och som fortfarande brinner för det de gör. Det ger oss en unik kontinuitet samtidigt som vi fyller på med yngre förmågor underifrån.

Forsman & Bodenfors är också en av de mer mångsidiga byråerna. Av toppbyråerna är det bara de och Åkestam Holst som vunnit den finaste utmärkelsen i alla de fyra reklamtävlingar som ingår i Dagens Medias genomgång, inklusive effekttävlingen 100-wattaren.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.