Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Vi blir självcentrerade, otåliga – och kräver underhållning"

Publicerad: 27 December 2013, 11:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:52

Dagens Media låter olika branschprofiler lista sina höjdpunkter under 2013. OMD:s vd Martin Hugosson listar de viktigaste händelserna och trenderna.


Ämnen i artikeln:

OMD

1. Kommunikation är (fortfarande) big business

Discovery köper SBS som köper TV11, planen på ett sammanslaget Publicis och Omnicom, börsintroduktion av Twitter samt Bezos köp av Washington Post samt en rad andra uppköp och sammanslagningar skapar en ny spelplan globalt och lokalt.

 

2. Vi blir mer självcentrerade

Begreppet selfie blir allmänt känt, förs in i ordböcker och Obama kröner fenomenets folklighet på Mandelas minnesceremoni.

 

3. Vi blir allt otåligare

Video, tv, livesändningar, data – allt ska strömmas och helst live. Gammalt för vissa, nytt för många men 2013 etablerades begreppen som förändrar vår syn på hur information och därmed reklam når mottagare. Play-tjänster exploderar i användning, både lokala och globala.

 

4. Vi ifrågasätter insamlade av data från regeringar

Snowden, FRA och NSA driver fram en debatt om vad vi medborgare accepterar att våra regeringar gör med data. Om vem och hur mycket, var går gränsen? Samtidigt skjuter annonsköp via trading desks baserat på big data och rtb i höjden. Kommer konsumenter att acceptera detta?

 

5. Vi kräver underhållning snarare än kuponger

Beyoncé lanserar album utan marknadsföring och förlitar sig på spridning i sociala kanaler och kraschar Itunes på några timmar. Volvo skördar rekord med episk spagat, liksom Ylvis med ironisk musikfilm. Detta får kröna trenden kring årets buzzwords: native och content marketing.

Läs fler listor över året som gått:


Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev