Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi blev ett brand"

Publicerad: 12 November 2010, 15:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Paradiset fyller 20 år i år. Det firade ett 50-tal ex-paradisare med en lunch på Grodan Grev Ture. Dagensmedia.se var där.


– Paradiset startade som en motreaktion till all likformig reklam som fanns för 20 år sedan, säger Björn Rietz, i dag cd på Gyro och den som organiserat lunchen.

Bland 20-årsfirarna syntes Sten Andersen, Helena Westin, Camilla Hilarius, Niclas Melin, Jocke Jonasson och Stefan Öström.

Paradisets första stora internationella framgång kom 1997, då byrån vann Grand Prix i Cannes, för kunden Diesel. Fyra år senare var det dags igen, för samma kund. Paradiset blev starten för det svenska reklamundret, skulle det heta senare.

– Men Paradisets arv är framför allt alla människorna man jobbat med, säger Stefan Öström.

– I dag finns de överallt och man känner sig lite som en farsa när man ser gamla medarbetare plocka hem Guldägg, fyller Björn Rietz i.

Jocke Jonasson säger dock att det största ögonblicket var när Diesel utsågs till Årets annonsör, inte när Paradisets enskilda kampanjer stod i fokus.

– Det var väldigt stort, att man lyfte fram Diesel som aldrig haft någon annan reklambyrå än Paradiset, säger Jocke Jonasson.

De tre återkommer ofta till ”kulturen” på byrån, även de verkar ha svårt att sätta fingret på exakt hur den var.

– Vi anställde intressanta människor, inte nödvändigtvis bara reklamare. Vi hade kul på jobbet, man kunde gå visslandes till kontoret en måndag, säger Stefan Öström.

Björn Rietz:

– På 90-talet skulle alla ha en affärsidé, även om man hade en korvmack. När någon en gång frågade Jocke Jonasson om vår affärsidé gick han fram till en whitboardtavla och skrev "K U L" på den.

Har någon byrå tagit över stafettpinnen från Paradiset i dag?

– Nej. Vi gjorde internationella uppdrag och hade världen som spelplan. Det blev en enorm mytbildning kring oss, säger Jocke Jonasson.

Många svenska byråer har, trots internationella framgångar, svårt att landa stora globala konton. Vad är ett råd?

– Att inte tänka så. Sverige är en del av världen, människor är väl ganska lika överallt, säger Stefan Öström.

Paradiset behöver kanske ingen närmare presentation för dagensmedia.ses läsare.

Men vet de som går ut Berghs i dag vilka ni är?

– Ja, de har hört namnet. Vi blev ett brand, det är få byråer som blivit det. Mother New York är en annan, säger Björn Rietz.

Vilka som grundade Mother i New York? Linus Karlsson och Paul Malmström, tidigare på Paradiset.

De har jobbat på Paradiset (urval)

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.