Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Vi behövde ta nytt grepp"

Publicerad: 10 Juli 2009, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Nu väntar fler byråupphandlingar för öljätten.


Som Dagensmedia.se berättade igår är Carlsberg storpitch avslutad. Det blir nu Åkestam Holst som får ta sig an bryggeriets 60 olika varumärken, inklusive Falcon, Pripps Blå, Ramlösa och Festis.

–På ölsidan till exempel blir det lättare att hitta rågångarna mellan de olika varumärkena och samtidigt se till så att man täcker in hela marknaden och att de olika varumrärkena inte kanibaliserar på varandra, sa Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst, till Dagensmedia.se igår.

Uppdraget är troligen värt över 10 miljoner kronor.

Christina Wergens, marknadsdirektör på Carlsberg, säger att det inte var säkert att uppdraget skulle tillfalla endast en byrå. Bryggeriet hade ställt upp 11 punkter som var avgörande för pitchen, inklusive servicenivå, kvalitet, referenser och att man delar företagets syn på ansvarsfull konsumtion.

– Vi behövde ta ett nytt grepp om våra leverantörer men var inte säkra på om vi skulle ha en eller två byråer. Valet blev en byrå, då det ger oss en ganska unik möjlighet att som stor aktör med många varumärken ändå säkerställa att allt vi gör är i linje med det som är bäst för hela portföljen, säger hon.

Carlsberg har en ny vision som ska genomsyra allt företaget gör. Bland annat är målet att företaget ska ha en vinstmarginal på 15 procent år 2013 och att alla anställda ska vara till 100 procent engagerade i bolagets arbete.

– Vi lever i en dryckesbransch som successivt tappar i lönsamhet. Sedan årsskiftet har vi en ny vision som sträcker sig till 2013. Vi lägger stort fokus på värdeskapandet, i vårt fall kund- och konsumentinsikter, säger Christina Wergens.

Carlsberg har tidigare jobbat med bland andra Grow, ANR BBDO och Saatchi & Saatchi. De samarbetena avslutas nu.

– Vi har varit nöjda med samarbetena, men vi ser ett behov att samla ihop oss, säger Christina Wergens. 

Carlsberg har också skrivit avtal med Family Business, som ska ta hand om Carlsbergs marknadsföring på restauranger, barer och nattklubbar. Fler upphandlingar kommer, enligt Christina Hellbom.

– Det kan handla om design-, activation- och pr-byrå, säger hon.

Carlsbergs mediebyrå är OMD. Det samarbetet ska fortsätta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.