Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan”

Publicerad: 22 Oktober 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Lowe Brindfors har förlorat 110 miljoner kronor – på fyra år. Här är åtgärderna som stoppade pengabrasan. "Vi har gjort en rejäl vändning", säger vd:n Annette Gårdö.


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Den svartvita loggan lyser upp höstmörkret på trottoaren utanför de klassiska spårvagns­hallarna på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm.

Innanför den valvformade huvudentrén med texten ”Lowe Brindfors” sitter ett åttiotal medarbetare.

De jobbar på ett av Byrå-Sveriges starkaste varumärken, som precis fått förtroendet att göra kampanjen för branschens egen reklamtävling Guldägget.

Byrån, som startades 1978 av Hans Brindfors och Lars Arvid Boise, är en av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika.

Den har varit nere för räkning flera gånger, men alltid rest sig.

För kunder som Saab har byrån skapat kommunikation i världsklass.

Samtidigt är företaget en pengabrasa utan dess like i den Svenska byråbranschen.

Under tre av de senaste fyra åren har Lowe Brindfors gjort brakförluster.

Totalt landade det sammanlagda resultatet för åren 2009-2012 på ofattbara minus 110 miljoner kronor, inklusive så kallade ”management fees” till ägaren IPG.

Bakom siffrorna låg tunga kundtapp i Saab, Electrolux och Vattenfall.

Som lök på laxen landade en stämning, där den före detta storkunden Saabs konkursbo kräver 7,4 miljoner kronor, i brev­lådan som en tidig julklapp i december 2012.

– Året som har varit har handlat mycket om att få ekonomin på plats, och där jobbar vi ut­ifrån vår plan, säger Annette Gårdö.

För att vända byrån har den nya ledningen med vd:n Annette Gårdö i spetsen genomfört ett stort åtgärdsprogram där en rad medarbetare tvingats lämna Lowe Brindfors.

Ett event på den gamla biografen Astoria på Nybrogatan markerade nystarten förra året.

Ambitionen är hög.

– Det var ett startskott där vi presenterade strategin och den nya organisationen som ska göra att vi kan återta positionen som en av Sveriges toppbyråer, både kreativt och ekonomiskt, säger Annette Gårdö.

Sedan dess har vardagen på Lowe Brindfors i mångt och mycket handlat om att sanera ekonomin. Om att bygga upp med ny kompetens både på junior och senior nivå.

Och om att vinna kunder. Tyska BMW, med dottervarumärket Mini, ersatte konkursade svenska Saab (som en gång i tiden stod för hälften av byråns intäkter). Trygg Hansa och Flora har också valt Lowe Brindfors.

– Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan och har gjort en rejäl vändning. Nu har vi fullt fokus på att leverera på topp för de kunder vi har. Riskerna som vi hade när vi hade ett Saab som i vissa tider stod för 50 procent av intäkterna finns inte i dag. Nu kan vi tappa en kund eller två och ha kvar samma personal.

Hur siffrorna ser ut för 2013 kan Annette Gårdö inte avslöja, men hon hävdar att Lowe Brindfors ”följer den budget” som byråns ledning satt upp. Bokslutet kommer att avslöja hur hon har lyckats.

– Vi har gjort en rejäl vändnin­g, lovar dock Annette Gårdö.

Annette Gårdö

Ålder: 38 år.

Bor: Djursholm, Stockholm.

Familj: Man och tre barn.

Inkomst: 1 460 000 kronor (inkomstår 2012).

Gör: Som vd för Lowe Brindfors delar hon ledarskapet med kreative chefen Rickard Villard.

Bakgrund:

• Vd för Lowe Brindfors sedan sommaren 2012.

• Marknadschef på Lowe Brindfors 2010–2012.

• Chef för Lowe Brindfors event- och designbyrå Visual ID 2008–2009.

• Kundansvarig på IPG-byrån Octagon Nordic 2005–2007.

• Affärsanalytiker på Coca-Cola Sverige 2001–2005.

• Studier på KTH och Tekniska högskolan vid Linköpings universitet i industridesign, it, ledarskap och marknadsföring. 1995–2001.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.