Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Vattenfall väljer IUM

Publicerad: 8 Mars 2011, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Vattenfalls mediebyråupphandling är avgjord. Valet föll på Initiative Universal, kan dagensmedia.se avslöja.


Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalIUMOMDVattenfall

Vattenfalls mediebyråpitch drog igång i höstas, parallellt med en större reklambyråupphandling.

Runt 85 procent av energijättens verksamhet ligger utanför Sverige – och ett krav på mediebyrå uppges vara en stark representation i Tyskland och andra nyckelmarknader.

Nu har IUM tagit hem pitchen, uppger källor för dagensmedia.se. Uppdraget går till IUM, efter en bitter slutstrid mot bland andra OMD, som har kontot i dag.

OMD har jobbat med Vattenfall sedan årsskiftet 2008/2009, då man tog över kunden från Starcom.

Vattenfall köper enligt egna uppgifter medier för uppemot 500 miljoner bruttokronor per år globalt. Det gör denna pitch till en av vårens absolut största upphandlingar.

Som dagensmedia.se berättade förra veckan byter Vattenfall även reklambyrå. Lowe Brindfors tappar uppdraget, som enligt resume.se ska gå till DDB.

Linus Almqvist, marknadschef på Vattenfall, har tidigare sagt att han inte vill kommentera upphandlingen förrän i mitten av mars.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.