Vattenfall bekräftar nya byråerna IUM och DDB

Vattenfall bekräftar nu det dagensmedia.se redan berättat – IUM och DDB är energijättens nya byråer.

Vattenfalls reklam- och mediebyråpitch är en av årets absolut största och nu berättar koncernens marknadschef, Linus Almqvist, för första gången om valet av DDB och IUM.

– Sammantaget var både IUM och DDB bäst men det som stack ut mest var deras kreativa arbete, vilket var oerhört imponerande, säger han.

Vattenfall kraftsamlar för att putsa upp sitt varumärke och centraliserar nu sin kommunikation. Det var också en anledning till att IUM och DDB fick förtroendet, då Vattenfall letade efter nätverksbyråer som kan jobba på koncerns alla åtta marknader.

– Tidigare har vi haft en decentraliserad organisation men nu vill vi kunna koordinera och optimera vår kommunikation på alla våra marknader.

Vilka utmaningar har ni framför er?

– Att förbättra vårt rykte, vårt varumärke och vårt anseende, framför allt i Sverige och Tyskland. Det är det absolut primära och också det som vi har byggt våra pitcher på.

Linus Almqvist vill inte gå in på vad IUM:s och DDB:s vinnande pitcher gick ut på men säger att det mycket handlar om ”här och nu” och inte vad Vattenfall vill göra framöver.

– Vi ska vara konkreta, jobba mycket med vår sponsring och bygga en relation med våra kunder.

Kärnkraftssituationen i Japan förvärras för vare dag, hur ser du på den och vad betyder den för Vattenfall?

– Den manar till reflektion och eftertanke. Det är allvarligt och vi måste hela tiden jobba för att bli säkrare och bättre. Samtidigt måste man komma ihåg att Vattenfall till skillnad från många andra europeiska energibolag står på sex olika ben, där kärnkraft bara är ett.

Hur känns det att möta utmaningarna tillsammans med DDB och IUM?

– Vi ser enormt mycket fram emot det.

Henrik Widell

Publicerad 2011-03-16 14.30Uppdaterad 2015-12-06 15.17

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: