Värvet omsätter en miljon

2013-08-16 12:33  

Kristoffer Triumfs podcast Värvet drog in en miljon kronor ifjol. Nu lägger han ut nästa avsnitt till försäljning på Tradera.

På söndag sänder Kristoffer Triumf det 85:e avsnittet av sin podcast Värvet.

Mångysslaren Kristoffer Triumf har ett förflutet som journalist på Nöjesguiden under 1990-talet. Därefter jobbade han com copywriter på olika byråer, innan han sadlade om och satsade på tv. Och under vintern 2012 startade han Värvet .

Hittills har avsnitten laddats ned 7,5 miljoner gånger.

– Jag är jättenöjd så klart, men det är alltid roligt när det stiger, säger Kristoffer Triumf till Dagens Media.

I Värvet har Kristoffer Triums flera gånger berättat om hur mycket podcasten betyder för honom. För att kunna leva på sina intervjuer tar han hjälp av sponsorer. Under 2012 omsatte Kristoffer Triumfs bolag Triumf et cetera 938 000 kronor, och rörelseresultatet landade på -35 000 kronor.

Under våren sponsrades Värvet av klädmärket Denim Demon, butiken Nitty Gritty och regnklädestillverkaren Stutterheim. Och under september går ett fastighetsbolag in som sponsor.

– I det långa loppet har jag en massa spännande saker på gång. Just nu testar jag att sälja avsnitt på Tradera. Under sommaren har det varit stiltje på annonsmarknaden, därför testar jag den här lösningen som ett roligt experiment.

I morse hade ett hundratal bud lagts och buden var uppe i 5 000 kronor, vilket är betydligt lägre än vad Kristoffer Triumf vanligen tar betalt av sina sponsorer.

– Det ser extremt ljust ut i höst. Det kommer att komma massor med roliga gäster under hösten och jag är bokad för en bra bit in i november.

För att spara tid funderar Kristoffer Triumf på att lägga ut Värvets sponsringsförsäljning på en extern partner.

LÄS OCKSÅ I DM DIGITAL:

Annonsörer hittar till podcasten 

”Sponsringen får inte påverka innehållet” 

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt