Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Varför är en bra annons i 48H en dålig annons i verkligheten?"

Publicerad: 6 April 2010, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Och vinnaren av 48H är - en copy. I år igen, skriver studenterna Maria Nillius och Agnes Thunell, som undrar om ledningen kommer att förändra tävlingen tills nästa år.


I helgen avgjordes 48H, Sveriges enda reklamtävling för och av studenter. Tävlingen var som vanligt välarrangerad, med mängder av tävlande från Sveriges bästa reklamskolor, stora sponsorer och en minst sagt namnkunnig jury. Men det finns ett stort problem med 48H. Och i år blev det tydligare än någonsin: vinner gör du bara med en copylösning.

Juryn värdesätter idéhöjden, den strategiska tanken bakom och hur väl bidraget går i linje med briefen. Gott så. Men var är formgivningen? Utan den faller en annons för det mesta platt. För i verkligheten går ett budskap i Times New Roman på vit bakgrund inte fram. Det borde det inte göra i en reklamtävling för studenter heller. Så varför speglar inte 48H verkligheten? Varför är en bra annons i tävlingen en dålig annons i verkligheten?

Studenterna som deltar inser också problemet och har börjat ifrågasätta tävlingen. På dagensmedia.se är kommentarerna kring artikeln om årets tävlingsresultat hätska. För naturligtvis vet alla inblandade att bra reklam ofta är mer kreativt än bara en slagkraftig rubrik. Men för att vinna 48H är det allt som krävs. Detta är en tråkig utveckling som urholkar tävlingens trovärdighet.  

Men frågan är var i tävlingen det brister. Ligger problemet hos studenterna? I tävlingens upplägg? I valet av uppdragsgivare? Eller hos juryn?

Låt oss hoppas att förklaringen inte ligger i en för låg nivå på studenterna. Det vore ytterst beklagligt för svensk reklams framtid. Nu tror inte vi att det är så det ligger till. Snarare är det nog så att de tävlande vet om att en copylösning går hem hos juryn. Alltså satsar man på en copylösning. Tyvärr sänker det samtidigt den kreativa nivån för varje år.

Juryn i 48H består av en skara ytterst kompetenta personer, med lång erfarenhet av kommunikation. Ändå går något fel. Beror det på tidsbrist, brist på engagemang eller för låga krav på studenternas förmåga att skapa en bra annons? Eller är helt enkelt nivån på bidragen så låg att juryn har svårt att hitta en kreativ annons i både idé, copy och formgivning, som håller måttet?

Oavsett var problemet i 48H ligger, är det uppenbart att det behövs en förändring. Om det är målet med tävlingen eller konceptet som bör ändras, låter vi vara osagt. Men en förändring behövs och det är något som tävlingsarrangörerna bör ha i åtanke inför nästa år. Annars är risken att fler och fler studenter hoppar av, att sponsorerna drar sig ur och att tävlingen till slut får dåligt rykte. Och det vore en tråkig utveckling för Sveriges enda reklamtävling för och av studenter. För det kanske slutar med att det inte finns någon alls.

Nu frågar vi de inblandade i tävlingen: vad kan ni göra för att 48H ska bli bättre och mer angeläget nästa år?

Maria Nillius och Agnes Thunell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.