Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Vaniljdoftande dröm för den som verkligen vill"

Publicerad: 25 December 2017, 07:00
Uppdaterad: 28 December 2017, 07:02

JULFRÅGAN. Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, tror på ett uppsving för reklam.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– #metoo-uppropet. Och, kanske 10 våningar längre ner på skalan över vad som är viktigt, men som ändå var en jättestor händelse för oss: Att Åkestam Holst utnämndes till International Agency of the Year i det amerikanska branschorganet Adweek.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt nyårslöfte är att tacka ja till fler inbjudningar om att föreläsa om kommunikation. Just nu skriver jag t ex på en föreläsning om att skriva kommunikation folk faktiskt tar del av och gillar. En föreläsning jag åtminstone hoppas kan bli riktigt intressant. Med åldern har jag fått ett större behov av att sprida den något märkliga, men ofta fungerande gospel jag ha förfinat under mina 18 år i branschen. Jag har varit med och skapat mycket framgångsrik kommunikation, men även en hel del relativt dålig.  En bra kombination för alla som vill lära andra något om något. Ja, om man inte är typ kärnkraftingenjör, förstås. Då har man nog inte direkt "Freedom to Fail" som mantra på kontoret.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

Jag tror att nästa år kommer att definieras av balans, rättvisa och sunt förnuft på det stora hela. Det har hänt för mycket dumt de senaste seklet. Dumhet får en backlash, helt enkelt. Vad gäller branschen mer specifikt kommer vi med stor säkerhet få se en definitiv utveckling av det idag alltför vaga begreppet ”content”.

– Tror att man kommer att få se en hel del content som människor faktiskt vill ta del av under 2018. I samband med det kommer influencervärlden förfinas och förmodligen förbättras. Det räcker inte längre med att säga att en halsduk är ursnygg eller pranka farmors nya man på Youtube. Kraven ökar på alla parametrar för den som vill få sin målgrupps uppmärksamhet på riktigt.

– Reklam får ett uppsving då reklam inte längre har så mycket med det man brukar kalla reklam att göra. Alltsammans leder förstås till extrem konkurrens bland dem som idag arbetar som kreatörer i vår bransch. Talang, erfarenhet och kunskap tar över helt, och ingen plats lämnas åt lycksökare eller snackepellar. En dröm för alla inblandade, givetvis.  Så kort sagt: Jag tror att 2018 kan bli en ren relativt vaniljdoftande dröm för den som verkligen vill och framförallt kan skapa kommunikation människor vill ta del av.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev