Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Uppstickarbyrå bygger svenska War Child

Publicerad: 8 September 2015, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Kommunikationsbyrån Tell the People har fått uppdraget att ta War Child till Sverige.


War Child är en holländsk organisation som grundades 1995 med målsättningen att inget barn ska behöva uppleva krig. Det var under Bosnienkriget som War Childs grundare uppmärksammade hur positivt barn påverkades av att till exempel få fortsätta gå i skolan och ägna sig åt fritidsaktiviteter som dans och fotboll, trots att de befann sig i ett svårt sammanhang.

Sedan dess har War Child jobbat med psykosocialt stöd till barn i krigsdrabbade länder. Nu har kommunikationsbyrån Tell the People fått i uppdrag att bygga War Child i Sverige. Byråns grundare Emilia Molin har varit i reklambranschen i tjugo år och säger till Dagens Media att det känns fantastiskt att få använda sin kompetens i ett sådant här gott syfte.

– Vi kommer att fokusera på insamlingsverksamheten och på att få ihop medel till War Childs tolv pågående projekt i krigshärdar, så att de kan fortsätta med sin viktiga verksamhet för drabbade barn. Det känns extra viktigt med tanke på världsläget.

Hur ska ni gå tillväga för att bygga upp War Child i Sverige?

– I Holland är War Child redan störst och mest välkänt inom sitt område, så här i Sverige handlar det mycket om att bygga varumärket och skapa positiv igenkänning. I Sverige är vi generellt rätt skeptiskt inställda till välgörenhet och vi ställer höga krav, därför känns det positivt med War Child som är en väldigt transparent organisation.

Emilia Molin blir etableringschef för den svenska organisationen och holländska Els Berkers blir ansvarig för relationer and bidrag. Arbetet är ett deltidsuppdrag som sker inom ramarna för Tell the People. War Child finns idag förutom i Holland även i Storbritannien och Kanada.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.