torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Uppsalahem byter kostym

Publicerad: 16 februari 2012, 05:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Kärnhuset har tagit fram en ny grafisk profil för Uppsalahem. "Nu har vi gjort en profil som sticker ut ur mängden", säger Jenny Sohlin, projektledare på Kärnhuset.

Ämnen i artikeln:

Kärnhuset

RL

Rebecka Lindberg


I den nya profilen har Kärnhuset försökt att gå ifrån branschnormen och skapa en mer lekfull stil med glädje och liv för bostadsbolaget Uppsalahem.

– De bad oss skapa en varmare och trevligare profil, säger Kärnhusets ad Jacob Westman.

Uppsalahems gamla färger, blått, beige, rött och orange finns kvar. Men har kompletterats med rosa, gult och grönt.  Även de gamla typsnitten, Futura och Berling, har fått ett komplement i det mjuka typsnittet Tapscott.

– Vi letade efter en balans mellan grattis-på-namnsdagen-kortet och seriositeten. Ett tag funderade vi på om det var värt att ta fram ett eget typsnitt, säger Jacob Westman.

Med den nya profilen hoppas Uppsalahem att förmedla mer hemkänsla och trivsel till sina hyresgäster.

Lanseringen av den nya grafiska profilen sker stegvis under året. Just nu håller Uppsalahems bilar på att stripas om.

– De har en stor bilpark med allt från små eldrivna bilar till långa skåpbilar.

Något som Jacob Westman tyckt varit roligt är att byrån hade samma deadline på många av de olika designdelarna.

– Det är kul att se en så stor före- och eftereffekt, säger han.

Kärnhuset jobbar fortfarande med att ta fram nya element till Uppsalahems kommunikation, sajten ska ses över och en kampanj med både tv- och utomhusreklam är planerad.

Arbetsgrupp

Kärnhuset:

Projektledare: Jenny Sohlin

Strateg: Jonas Järnfeldt

Produktionsledare: Lisa Sjöstrand

Art director: Jakob Westman

AD-assistent: Camilla Skov

Copywriter: Julia Sebesteny

Illustratör: Jonas Bergstrand

Uppdragsgivare:

Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev