Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Uppsalabyrå slår omsättningsrekord

Publicerad: 7 Maj 2013, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Den Uppsalabaserade reklambyrån Zellout slog omsättningsrekord förra året. Samtidigt gjorde byrån sitt staraste resultat sedan 1996.


Ämnen i artikeln:

Zellout

Zellout är en reklambyrå baserad i Uppsala som grundades 1996. Sedan 2001, då bolaget ombildades till ett aktiebolag, har Zellout redovisat svarta siffror.

Under förra året slog byrån sitt omsättningsrekord och gjorde dessutom sitt bästa år sedan starten. Det framgår av en färsk bokslutskommuniké.

Totalt gjorde Zellout ett rörelseresultat på nära 1,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2011 då bolaget gjorde ett resultat på nära 983 000 kronor. Omsättningen för 2012 uppgick samtidigt till 19,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16,2 miljoner kronor året innan.

Byråintäkten blev i sin tur 14,6 miljoner kronor.

– Vi gjorde en rejäl satsning för tre år sedan och har lyckats rekrytera väldigt bra människor. Vi är i en people business och det enda vi har är människorna. Nu har vi lyckats få ett riktigt bra gäng, säger Zellouts vd Tommy Lindgren om resultatet.

Tommy Lindgren kallar också "huvudstadsregionen", Uppsala och Stockholm, för norra Europas intressantaste marknad.

– Uppsala har Sveriges lägsta arbetslöshet. Vi har företag som satsar och konkurrensen ökar. Då gäller det för oss att hjälpa lokala varumärken att bli ännu starkare. Men också rikstäckande företag som behöver nå ut och bearbeta marknaden här i Uppsala.

Slår ni nytt omsättningsrekord i år?

– Vi sätter inte så mycket ekonomiska mål men om vi inte ökar omsättningen tror jag att vi i alla fall kommer att göra ett bättre resultat. Men det absolut viktigaste är att vi ska fortsätta göra riktigt bra jobb. Det är det enda som kan göra oss framgångsrika.

På Zellouts kundista finns bland andra Sandå Måleri, Atrium Ljungberg och handelsplatserna Gränby Centrum och Rådhuset.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Zellout

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.