Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Uppmaningen att googla "mjölk" ger guld

Publicerad: 4 Maj 2017, 21:40
Uppdaterad: 4 Maj 2017, 21:45

GULDÄGGET. Forsman & Bodenfors prisas i kategorin Integrerat.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetForsman Bodenfors

Oatly förbjöds att argumentera mot mjölk i sin reklam – istället uppmanade Oatly då folk att googla mjölk, och samtidigt söka på ord som "hälsa" och "miljö".

För det annorlunda greppet vinner Forsman & Bodenfors och Oatly pris i kategorin Integrerat.

Juryns motivering lyder: "Jaha, här gick man och trodde att integrerad kommunikation gick ut på att i alla tänkbara kanaler basunera ut hur bra produkten är. Men så kommer här några intelligenta rackare och visar att det kan vara precis tvärtom. Att det istället kan innebära att uppmana folk att skapa sig en egen uppfattning. På ett snyggt och enkelt sätt dessutom. Ja, det finns inget annat att göra än att överräcka årets guldägg i integrerad kommunikation till havreföretaget Oatly."

Samtliga vinnare i Integrerat

GuldäggForsman & Bodenfors/ ”Googla mjölk”/ Oatly

SilveräggÅkestam Holst NOA/ ”Där livet händer”/ IkeaVolt/ ”Du nya, du fria”/ FörsvarsmaktenKing/ ”Taxitolkarna”/ Taxi Stockholm

DiplomDDB Stockholm/ ”Happy goggles”/ McDonald’s SverigeDDB Stockholm/ ”This is Swengland”/ Svenska Spel, Stryktipset

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GuldäggetForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev