Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Uppdrag: Vara folkets megafon

Publicerad: 3 Februari 2017, 09:11
Uppdaterad: 3 Februari 2017, 12:05

På tre år har Reformklubbens dotterbolag vuxit från fem till 25 medarbetare. Kampanjbyrån Reform Act testar nu vingarna utanför Sveriges gränser och öppnar en systerbyrå i Danmark.


Ämnen i artikeln:

Reform ActReformklubben

Det har gått fort för Reformklubben sedan starten 2011 då Gullers Grupp-avhopparna Fredrik Runsiö, Birgitta Pagot, Ida Strutt och Fredrik Larsson, drog igång byrån.

Expansion och tillväxt har alltid varit uttalade mål. I det senaste bokslutet ökade Reformklubben byråintäkten med 32 procent till 41,4 miljoner. Byråns reklamben Reform Act har stått för en 60-procentig ökning i byråintäkten och trefaldigat vinsten. 

På tre år har fem medarbetare blivit 25 i Reform Act, som den senaste tiden höjt blicken och spanat efter partners utanför Sveriges gränser.

Och nu går byrån på export.

Ur Reform Act och den danska strategibyrån Deltager Danmark föds Reform Act Danmark.

– Det är startskottet på vår internationella satsning, säger Reform Acts vd Birgitta Pagot och avslöjar samtidigt planer på att etablera sig i Norge.

Den danska filialen kommer att jobba med kampanjer för bland annat det danska lärarfacket och Danmarks största fackliga organisation 3F.

Om Reform Acts signum är datadrivna engagemangskampanjer har Deltager Danmark representerat det mer offline-betonade tillvägagångssättet.

Gemensamt delar de värdegrund och har samma slags kunder i den idéburna sektorn.

– Vi jobbar med kunder som, utöver det arbete traditionella byråer gör, vill bygga bättre relationer med till exempel givare, medlemmar eller volontärer. Vi vill engagera mer i det lokala samhället, säger Reform Act Danmarks vd Rune Baastrup och fortsätter:

– Kunder vill skapa rörelse kring sina varumärken: engagemang byggt på deltagande. Men väldigt få har den tekniska expertisen eller kunskapen om hur man får det att hända.

Till sin hjälp har man ensamrätt i Norden till BSD – den CRM-drivna plattformen som lade grunden för Obamas valsegrar.

– Vi har vunnit väldigt mycket på att samarbeta med amerikanerna. Vi har funnit en metod som bottnar i djupt CRM-kunnande. Med nya digitala metoder kan man mobilisera mycket snabbare och effektivare. Och där har vi varit en av byråerna som varit väldigt tydliga med möjligheterna, säger Birgitta Pagot.

Reform Act värderar teknik högt, har egna utvecklare i huset och ser över nya plattformar att driva kampanjer från. Allt för att vara relevanta, snabba och engagemangsdrivande. En debattartikel i DN på morgonen gör att en kampanj kan rulla på eftermiddagen som svarar upp mot utspelet.

– Vi arbetar med stora organisationer som tidigare har jobbat enligt ett traditionellt mönster, men som många gånger känner att deras köpta reklam inte lirar med samhällsdebatten. De vill kunna agera mer agilt i kommunikationen med sina givare och medlemmar, säger Birgitta Pagot.

Det handlar om att mobilisera snabbt, om att göra människor till ambassadörer av ett budskap.

Rune Baastrup betonar vikten av att skapa ett tydligt ramverk för kommunikationen i vilken värden och erfarenheter delas. Att engagemangsdrivande kampanjer kräver mer än en teknisk plattform.

– Det har varit en experimentell utveckling de senaste åren med verktyg för digital marknadskommunikation. Vi ser en växande frustration hos kunder som har svårt att skapa annat än trafik som går omkring. Därför ser vi ett stort behov av datadrivna sätt att skapa engagemang, säger han.

Han ger ett exempel på hur det kan te sig:

– Ett fackförbund måste visa att de är folkets röst. Men det enda folk ser av facket är ordföranden uttala sig i media. Genom att använda BSD-plattformen kan de snabbt mobilisera och bli en megafon mot omvärlden.

– Senast samlade ett fackförbund in 200 000 underskrifter på en vecka mot ett lagförslag om höjd pensionsålder i Danmark. Det gjorde att narrativet blev ett helt annat. Det blev folkets röst och inte bara en ordförande som talade. Och det var teknologin bakom som möjliggjorde det.

Dagens Media har i flera artiklar skrivit om branschglidningen. Byråerna täcker allt större upptagningsområden och byrågränserna suddas ut.

– Även vi funderar på hur vi ska organisera oss och har ställt oss frågan: Vilka kompetenser kommer kunderna efterfråga framöver?, säger Birgitta Pagot.

– Det vi landat i är att kundernas största ångest är den snabba digitala utvecklingen. Vi tror att djupt digitalt kunnande är en viktig kompetens och utifrån det kan vi utveckla fler kundmodeller.

Birgitta Pagot tror också kunderna i framtiden inte bara kommer välja byrå efter kompetens – utan efter värderingar, kultur och annat som en byrå står för.

– Det blir allt svårare att göra val. Många byråer har ett erbjudande som är snarlikt varandras och då blir det ännu viktigare med vad den enskilda byrån står för, värdegrunden. Man vill jobba med byråer som har en bra inställning till hur man driver företag.

Reform Act

Bildades 2012 av Reformklubbens grundare tillsammans med Jacob Åström och Jakob Ohlsson. Därefter har ytterligare två ägare tillkommit, Peter Eriksson och Elias Notini.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reform ActReformklubben

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev