Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Uppåt för Thelma/Louise

Publicerad: 1 December 2015, 06:14
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

I dag är det premiär för SVT:s julkalender – så går bolaget bakom "Tusen år till julafton".


Ämnen i artikeln:

Thelma LouiseKarin af Klintberg

Produktionsbolaget Thelma/Louise TV startades i sin nuvarande form 2011 och jobbar huvudsakligen med film, tv och reklamfilm. Bolagets färska bokslut för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 visar att intäkterna ökade kraftigt och landade på 27 miljoner kronor. Det kan jämföras med 20,7 miljoner kronor året innan.

Under året har Thelma/Louise bland annat stått bakom produktionen av "Trevligt Folk", som gick upp på bio i början av 2015. Filmen har också blivit en tv-serie i Kanal 5.

Trots de ökade intäkterna minskade bolagets rörelseresultat något, till 1,2 miljoner kronor. Thelma/Louise konstaterat att "Trevligt Folk" har varit ett projekt som har nått "oanade framgångar", men som också har krävt mycket energi.

"Ett filmprojekt av denna magnitud krävde också mängder av arbetet och vi har fått bidra med en hel del resurser som inte rymts i budget. Dock så påbörjas nu en internationell försäljning som kommer att generera inkomster, i nuläget oklart hur mycket", skriver bolaget i förvaltningsberättelsen.

I dag är det premiär för SVT:s julkalender "Tusen år till julafton", en slags spinnoff på "Historieätarna" som Thelma/Louise och regissören Karin af Klintberg står bakom.

"Julkalendern har givetvis uppmärksammats mycket i media under produktionen och är ett projekt som vi hoppas ger ringar på vattnet när det kommer till införsäljning av nya projekt", skriver Thelma/Louise i bokslutet.

Produktionsbolaget ska inför 2016 expandera sin reklamfilmsverksamhet, bland annat genom att ta in en erfaren reklamfilmsproducent som ska hjälpa bolaget att utvecklas.

LÄS ÄVEN:

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev