Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Uppåt för medieköpen i mars

Publicerad: 8 April 2014, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökade med 17 procent i mars. Men kalendereffekter drar upp siffrorna.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt förmedlades knappt 1,4 miljarder kronor i mars, enligt Mediebyråbarometern.

Den enskilt största ökningen i mars står radio för, som har en tillväxt på hela 88 procent.

Mars 2013 var dock en svag månad så därför blir tillväxttalen så pass höga.

– TV som inlett året trevande ökar med drygt 36 procent, vilket ger en ackumulerad ökning för kvartalet med drygt 15 procent. Investeringstillväxten förklaras dels av fasningen av kampanjer kring OS samt den extra faktureringsdagen för mars. Radio som haft en tuff start på året gör en helomvändning och mars investeringar ökar med nästan 90 procent vilket även för radio ger en tillväxt under första kvartalet med dryga 15 procent, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Totalt har medieinvesteringarna ökat med 8 procent i år.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.