Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Uppåt för Åkestam Holst

Publicerad: 27 Augusti 2015, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Reklambyrån Åkestam Holst lämnar sitt första bokslut sedan man gick in i North Alliance.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

I januari 2014 stod det klart att flera byråer valt att gå ihop i det nordiska nätverket North Alliance, NOA, däribland svenska Åkestam Holst och Great Works.

Draget verkar ha varit lyckosamt för Åkestam Holst som ökar både byråintäkt och omsättning.

Omsättningen ökar med 25 procent till 232 miljoner kronor 2014. Byråintäkten landar på 86 miljoner kronor, vilket är en ökning på 6 procent jämfört med 2013.

Resultatet minskar däremot, från 16 miljoner kronor 2013 till 10 miljoner kronor förra året.

Enligt byråns vd Petronella Panerus beror det främst på ökade personalkostnader.

”Åkestam Holst fick mycket nya kunder under 2013, men bemanningen släpade lite efter. Något som rättades till under 2014. Vi har också överinvesterat i en del projekt och kunder under 2014 som vi tror kommer att gynna utvecklingen på sikt”, skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

Läs om om 108 reklam-, medie- och pr-byråers intäkter och resultat i nya numret av Dagens Media, #13 som utkom 26 augusti. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.