Unilever utvärderar mediebyråer

Unilever – en av världens största annonsörer – kan komma att byta mediebyråer efter årets globala utvärdering av medieköpen. I Norden jobbar Unilever med Mindshare.

Unilever är just nu i färd med att genomföra en stor översyn av företagets globala mediestrategi och investeringar. Detta bekräftas av en talesperson från Unilever, skriver Brand Republic. När processen är klar, i slutet av året, ska Unilever fatta beslut om företagets mediebyråsamarbeten.

Förra året var Unilever den näst största annonsören i Sverige, enligt Sifo reklammätningar. Totalt landade bolagets medieinvesteringar på 702,8 miljoner kronor brutto, exklusive internet. Det är nästan 40 procent mer än 2013.

Unilever gör sin utvärdering var tredje år. Senast skedde det alltså 2012 då Mindshare, Initiative och PHD fick Unilevers förtroende på olika marknader i världen.

Kenneth Danielsson, vd på Mindshare Sverige, känner inte till att Unilever har påbörjat en översyn.  

– Det är mer än vad jag vet. Och det är svårt att säga något förrän vi vet vad utvärderingen säger. Men det här är ingen unik process, sådana här utvärderingar är ”business as usual”, säger han.

Hur ser samarbetet med Unilever ut idag?

– Vi har ett mycket gott samarbete och så vitt jag vet är våra kunder väldigt nöjda, säger han.

LÄS OCKSÅ:

Publicerad 2015-01-30 06.15Uppdaterad 2015-12-06 12.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: