Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Unga från förorten får sommarjobb på byråer

Publicerad: 11 juni 2015, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

I sommar får 25 ungdomar från Stockholms ytterstadsdelar jobb på Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, Volontaire, Jung Relations och Edelman Deportivo.


Ämnen i artikeln:

Volontaire

År 2020 kommer 20 procent av Sveriges befolkning ha utländsk bakgrund. Men kommunikationsbranschen speglar inte den siffran. Det är utgångspunkten för initiativet Stockholm Open, som pr-konsulten Lamin Sonko från Jung Relations startat tillsammans med David Orlic från Volontaire och Maja Bredberg från Forsman & Bodenfors.

– Alla känner till att branschen är homogen som den ser ut idag och det har kommit försök att hitta lösningar för att attrahera personer med andra bakgrunder och folk från andra platser än Stockholms innerstad, men min känsla är att man tagit tag i problemet i fel ände. Min erfarenhet är att de här personerna har låg kännedom om branschen, vilka byråer som finns och hur man tar sig dit. Det är få som får en tidig inblick i den här branschen, säger Lamin Sonko till Dagens Media.

Projektet, som är ett samarbete med Stockholms stad, Nacka kommun, Berghs och fem byråer innebär att 25 gymnasieungdomar från Spånga-Tensta, Skarpnäck, Hässelby-Vällingby, Rinkeby-Kista och Nacka under tre veckors tid får jobba med riktiga briefer hos byråerna på uppdrag av stadsdelsnämnderna.

– För att skapa förändring måste vi göra skolor som leder till jobb i vår bransch till lika naturliga val som andra skolor. Det här är ett perfekt sätt för ungdomar i gymnasieåldern att få en inblick i vår bransch, se vilka aktörer som finns och vad vi gör. Vi formar all den kommunikation som de ser, men hur blir de en del av den? Hur kan de göra sin röst hörd och forma sin omgivning? säger Lamin Sonko.

Att få med byråerna, som gör det här ideellt, var inga problem menar han. Intresset för projektet har varit stort. I år deltar Forsman & Bodenfors, Jung, Volontaire, Åkestam & Holst och Edelman Deportivo, men förhoppningen är att projektet ska växa till nästa år och även inkludera andra städer.

– Det är också ett problem, att det är mycket Stockholmsfokus. På samma sätt som det finns låg kännedom om branschen i Stockholms ytterstadsdelar, är det också så i andra delar av landet. När det kommer in anmälningar till Berghs vill vi att det ska vara en jämn fördelning av bakgrunder och erfarenheter. Det är det som kommer att prägla branschen och den kommunikation vi ser, säger Lamin Sonko och fortsätter:

– Nu har vi kommit till en punkt där man inte längre kan bortse från det faktum att ökad mångfald bidrar till bättre och flera affärer. Det är inte längre bara en fråga om att göra rätt vilket jag tror kommer motivera fler att lyfta frågan – alla förstår pengar. Branschen i sig har inga onda intentioner, det handlar mer om att man inte vet hur man ska locka de här personerna. Förhoppningsvis är det här ett sätt att öppna dörrarna för fler.

Projektet startar på måndag nästa vecka med en introduktion på Berghs som bidrar med utbildning och studentcoacher. De uppdrag som ungdomarna ska ta sig an är:

 

Spånga-Tensta / Åkestam Holst

• Hur får vi fler tjejer att besöka stadens fritidsverksamheter?

 

Skarpnäck / Forsman & Bodenfors

• Vilka platser bör alla unga i Stockholm besöka för att förstå hur demokratin

och samhället fungerar?

 

Hässelby-Vällingby / Volontaire

• Vad kan vi göra för att få fler medborgarförslag från unga stockholmare?

 

Rinkeby-Kista / Edelman Deportivo

• Hur kan skolan och stadens fritidsverksamheter få fler unga att känna

egenmakt och möjlighet att påverka?

 

Nacka / Jung Relations

• Hur ska kommunen göra för att nå sina unga invånare?

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Volontaire

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev