Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Två promolejon till Jung von Matt

Publicerad: 20 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Tolv svenska nomineringar i promo blev fyra lejon i Cannes. Jung von Matt kammar hem två av dem.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmBMWCannes LionsCannes Lions 2011CannesÅkestam HolstPerfect FoolsJung von Matt

Bäst av svenskarna i promo-kategorin var Jung von Matt, som fick ett silver- och ett bronslejon för sina båda nomineringar av Mini Getaway Stockholm.

Perfect Fools fick också ett silver för The Canvas Experiment för Converse. DDB Stockholm tog brons för sin kampanj för Papercut.

Lars Holthe, ad på Åkestam Holst, var svensk representant i juryn.

– Sverige håller en bra nivå. Att överhuvudtaget hamna på shortlist är otroligt svårt. Jag har fått en extrem respekt för vad ett lejon innebär nu när jag har suttit i juryn, säger han.

Ingen av de svenska nomineringarna var uppe i diskussionen för guld.

– Nej, men det var ett väldigt starkt silver för Mini Getaway.

Forsman & Bodenfors hade tre nomineringar tillsammans med DDB Stockholm, men kunde inte glädjas åt några lejon i kategorin i år.

– De var tyvärr aldrig aktuella för något lejon, säger Lars Holthe.

McCann Erickson i Bukarest tilldelades storvinsten Grand Prix med ”American Rom” för Kandia Dulce – en ovanligt modig kampanj som utmanade rumänernas nationella ego. Det traditionella rumänska varumärket Rom stöptes om till en helamerikansk chokladkaka med USA:s flagga istället för Rumäniens på förpackningar och ett amerikanskt tilltal i reklamen. Allt togs sedan tillbaka i kampanjens slutskede.

– Det var en fantastiskt bra idé som verkligen kändes i magen. Jag vill ge en stor eloge till kunden för att de vågade. Det kunde ju ha misslyckats men gick väldigt, väldigt bra, säger Lars Holthe.

”American Rom” vann även grand prix i direct-kategorin. Promo-juryns president Warren Brown förklarar vinsten så här:

– Det var ett enhälligt beslut i juryn. Det är en stark idé som fick oss att lämna vår bekvämlighetszon. Den fångade allt det som vi letade efter.

Inte något av de svenska 71 svenska promo-bidragen diskvalificerades under jurybedömningen, berättar Lars Holthe.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.