Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tung förlust för CP+B – som bygger jättekontor i London

Publicerad: 21 Mars 2011, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

CP+B bygger enligt dagensmedia.ses källor ett jättekontor i London. Något som skulle kunna få betydande konsekvenser för CP+B:s svenska kontor.


CP+B i Göteborg bildades då nätverket CP+B köpte svenska digitala byrån Daddy i juni 2009. Syftet med förvärvet var att CP+B Europe, som Daddy bytte namn till, skulle vara navet i reklambyråns europeiska expansion.

–Vi känner gänget från CP+B sedan många år och de har troligen haft ögonen på oss ett tag. De anser att ett bra sätt att bygga sin Europabusiness är att låta Daddy göra det, sa Daddys byrålledare Gustav Martner till dagensmedia.se då.

Men enligt dagensmedia.ses uppgifter håller CP+B nu att göra en omfattande satsning på sitt Londonkontor, som slog upp portarna i somras. Just nu är byrån ute och letar efter tunga nyckelrekryteringar som ska ha sin bas i London.

En sådan satsning skulle sannolikt påverka det svenska Göteborgskontoret, då man enligt uppgift planerar att flytta huvuddelen av verksamheten till den betydligt viktigare brittiska marknaden.

Ett alternativ skulle, enligt dagensmedia.ses källor, kunna vara att det svenska kontoret helt läggs ned.

Något som dock dementeras av Gustav Martner.

– Vi satsar både på Göteborg och London och det är full fräs på båda två. Vi satsar på London, men att det skulle dra ner andra kontor det stämmer inte, vi är över 90 personer och har mängder av kunder, säger Gustav Martner.

Uppgifterna kommer samtidigt som det står klart att CP+B förlorar prestigekunden Burger King, som man tagit fram flera prisade kampanjer för.

Dessutom stod kontot, enligt amerikansk branschpress, för upp till 10 procent av CP+B:s intäkter. Samtidigt har hamburgerjättens försäöjning minskat sex kvartal i rad, vilket sannolikt påverkade Burger Kings beslut.

Gustav Martner vill inte kommentera Burger King, utan hänvisar till ett avtal som säger att byrån inte får uttala sig om kontraktet.

– Men vi har nyligen vunnit en pitch hos Milka så vi har tur som vunnit andra kunder. Vi har ju varit i en expansionsfas där vi behövt rekrytera mycket folk. Nu när vi har förlorat Burger King kommer vi behöva sakta ner de här rekryteringarna.

Martin Schori

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.