Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tufft för print och sök i november

Publicerad: 8 December 2015, 07:09
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:21

Utrymme för totalt 1,4 miljarder kronor förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar i november.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

1,4 miljarder kronor i november är en ökning på 9,4 procent jämfört med november 2014. Ökningen beror dock till stor del på att november i år hade en faktureringsdag mer än november i fjol.

Bland de tryckta medierna finns ingen periodiseringseffekt och där visar siffrorna från Mediebyråbarometern att samtliga kategorier inom print tappar, tillsammans med cirka 14 procent.

Dagspress kväll tappar hela 38,9 procent, jämfört med november 2014. Dagspress storstad och dagspress landsort backar med 12,7 respektive 12,1 procent.

Sök minskar också kraftigt under november och backar med 20,4 procent.

– Kategorin sök tappar stort. Den ackumulerade ökningen inom sök för mediebyråerna (+4,6 procent) är klart svagare än för den totala marknaden, som förväntas öka med cirka 20 procent under 2015 enligt IRM. För andra året i rad tappar mediebyråerna andelar på sökmarknaden. Detta beror på en kombination av primärt tre saker. För det första, skärpt konkurrens från specialistbyråer. Det handlar även om en outsourcing av sök-tjänster hos mediebyråerna till bolag inom de egna koncernerna. Och, för det tredje, beror detta på ett stort inflöde av mindre företag som inte använder sig av mediebyråer, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.