Byråer
Tufft fjolår för Klas Tjebbes
Publicerad: 20 augusti 2010, 09:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42
McCann Malmös förvandling till Eight har inte passerat utan våndor. Både omsättning och resultat minskade kraftigt under 2009.
Ämnen i artikeln:
EightHW
Henrik Widell
Under 2009 skiljdes McCann Malmö från McCann-nätverket och blev reklambyrån Eight. Skiljsmässan från McCann-nätverket ger avtryck i bokslutet. Byråns omsättning minskar till 32 (50) miljoner kronor och rörelseresultatet landar på – 6 (-2) miljoner kronor.
– Vi tog stora rekonstruktionskostnader i samband med att vi köpte loss byrån från nätverket, bland annat på personalsidan, säger Eights vd, Klas Tjebbes.
Eight har fortfarande ett affiliate-avtal med McCann där de har full tillgång till nätverket, medan McCann kan uppge att de har en byrå i södra Sverige till kunder som efterfrågar det. Eight betalar en årlig avgift för avtalet.
Andra anledningar till det svaga 2009 är att Eight förlorade storkunden Microsoft.
– Det skedde med en månads varsel så vi var tvungna att ställa om snabbt där.
Eight är nu i ett nytt läge, som fristående byrå, och Klas Tjebbes ser optimistiskt på framtiden.
– Vi är en hungrig, nystartad byrå och det föder energi. 2010 har startat väldigt bra och vi ser ut att nå break even i år, eller rent av ett litet plusresultat.