"Tror bad campaigning kommer definiera valåret"

Jessica Bjurström, vd på Komm, Lotta Mårlind, cd och partner på Garbergs Stockholm och Tove Langseth, vd på DDB Stockholm.

NYÅRSFRÅGAN. Jessica Bjurström, Lotta Mårlind och Tove Langseth siar om kommuniktionsbranschen 2018.

1. Vilken var den största branschhändelsen 2017?

2. Vad är ditt personliga nyårslöfte?

3. Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer att definiera nästa år?

Lotta Mårlind, creative director och partner på Garbergs Stockholm

1. #metoo utan konkurrens.

2. Jag ska utmana mig själv att prova något nytt.

3. Förändring och återigen förändring. Hur vi jobbar, var vi handlar, hur vi betalar, AI, 5G, sociala mediers fortsatt starka påverkan av traditionella media. Den förändring som redan börjat i samhället kommer att accelerera i en allt mer exponentiell kurva under 2018.

Tove Langseth, vd på DDB Stockholm

1. Även om det inte är en händelse som specifikt gällt enbart vår bransch är det svårt att se något större, eller som kommer leda till större förändringar, än #metoo.

2. Äta mindre godis? Nä. Det är för trist.

3. Jag tror 2018 blir året då svenskarna börjar prata med varann. Anledningen är att 2018 erbjuder två bottenlösa källor av samtalsämnen: VM i fotboll och valet. Det kommer bli ett jäkla snackande kort sagt!

Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)

1. Två grand prix i Cannes (Humanium och Åland index) och #metoo förstås. Alla tre löften om bättre framtid.

2. Fler timmar i skolbänken och i naturen.

3. Jag är en optimist i grunden men jag tror tyvärr bad campaigning tyvärr kommer definiera valåret.

Amanda Törner

Reporter

Alex Hartelius

Publicerad 2018-01-07 07.00Uppdaterad 2018-01-08 08.27

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: