Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Tre pennor till svenska byråer i D&AD

Forsman & Bodenfors kampanj "805 million names" med Zlatan Ibrahimovic prisas i den prestigefulla reklamtävlingen D&AD.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 23 April 2015, 06:56
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:00

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstForsman BodenforsD AD

Förra året vann Forsman & Bodenfors, som första svenska byrå någonsin, en svart penna i den brittiska reklamtävlingen D&AD. Totalt tog byrån hem fyra pennor för "Live Test Series" för Volvo.

I år prisas byrån för sin uppmärksammade kampanj "805 million names" för United Nations World Food Programme med Zlatan Ibrahimovics.

Det var under en PSG-match som fotbollsstjärnan tog av sig sin tröja och avslöjade ett 50-tal nya namntatueringar, vilket skulle symbolisera alla de svältande människor som vi aldrig kommer veta vad de heter.

Kampanjen tilldelas två pennor, varav en vit i kategorin Creativity for Good och en i kategorin Crafts for Advertising. Valören på den senare avslöjas på prisutdelningen den 21 maj i London.

Åkestam Holst vinner också en penna i årets D&AD, för sin kampanj "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat.

De länder som belönats med flest pennor hitills i år är Storbritannien och USA, följt av Brasilien och Australien. Fler priser kommer att delas ut i veckan.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.