Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tre Kronor i topp – växer snabbast av alla byråer

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Tre Kronor växer snabbast av alla mediebyråer i Sverige. För Dagens Media berättar grundaren Niclas Fröberg om framgångsrecepten – och ger sin syn på mediebyråernas framtid.


Tre Kronors omsättning ökade med 40 procent, till 525 miljoner kronor, under 2013. Det placerar byrån överst på topplistan över de snabbast växande mediebyråerna i Sverige, tätt följd av Scream och OMG.

Intäkten minus posten ”köpt medieutrymme” uppgår till 36,3 miljoner kronor, att jämföra med 33,8 miljoner 2012.

Tre Kronor-koncernen, som även omfattar det nystartade danska dotterbolaget, contentbolaget Nyheter365, mediebyrån Howcom och norska Insight, ökade med 46 procent, till cirka 1,4 miljarder kronor.

– Det är fantastiskt, vi har haft några framgångsrika år nu, säger Niclas Fröberg, som var med och grundade byrån 2008.

– Våra kunder har stort förtroende för det vi gör, och vi ligger i framkant inom viktiga kompetensområden. Där har vi lyckats rekrytera rätt människor.

Tre Kronors resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 2,7 (0,7) miljoner kronor under 2013. För koncernen var motsvarande siffra 0,2 (2,7) miljoner.

– Vi har valt att återinvestera i nya kompetenser och områden för framtiden, i stället för att fokusera på kortsiktig hög lönsamhet. En strategi som redan har givit positivt resultat för oss och våra kunder, säger Niclas Fröber­g.

Enligt Niclas Fröberg ligger Tre Kronor ”utan tvivel” längst fram i Sverige vad gäller RTB, real time bidding, och automatiserad handel. Detta som ett resultat av att byrån redan vid starten för sex år sedan gjorde en medveten digital satsning – både vad gäller tekniska system och teknisk kompetens.

Byrån har också en bred verksamhet, med såväl traditionell medierådgivning och förmedling, som reklam- och contentproduktion. Och det är den typen av anpassningar efter kundernas behov som Niclas Fröberg tror är nödvändig för att överleva.

– Vi har en förändrad marknadssituation där du i dag måste agera på en rad olika sätt, inom förtjänat, ägt och köpt. Medie­byråer som är med i utvecklingen och har de rätta kompetenserna har en ljus framtid, säger han.

Enligt Fröberg är snacket om att mediebyråerna inte kommer att finnas i framtiden bara ”löjligt”.

– Vi har redan i dag ett stort ansvar och sitter på stora delar av kundernas budget, säger han, och fortsätter:

– Om vi vårdar och utvecklar den i nya affärsben så borde vi ha en större chans att få mer av kundernas förtroende. Men det gäller att alltid ligga i framkant och vara lyhörd, annars kommer man på sikt bara att få köpa lite tv-kampanjer om man har tur.

Fokus hos mediebyråerna bör inte ligga på volymer, utan på att vara en intäktspartner till kunderna.

– Får man en integrering där man kan hantera både reklam och det kreativa, och hanteringen av mediekanalerna, kan man skapa intäkter åt kunderna – inte bara spara kostnader.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.