Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tre guldägg till DDB och Storåkers

Publicerad: 15 April 2010, 20:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

DDB Stockholm och Storåkers blev Guldäggets storvinnare. Även Forsman & Bodenfors fick en liten revansch från förra året.


DDB Stockholm ( numera kända som huvudstadens ”Mad Men”) kammade hem hela tre guldägg och fem silverägg, för kampanjer för Försvarsmakten, McDonalds och hyllade Volkswagen-kampanjen ”Rolighetsteorin”.

Även Storåkers McCann hade en angenäm Guldäggskväll, med tre guldägg, för Riksgälden och Telia.

DDB Stockholm var också den mest nominerade byrån inför årets tävling, med 18 nomineringar.

Den näst mest nominerade byrån, Forsman & Bodenfors, blev utan guldägg förra året. Nu resulterade 15 nomineringar i ett guldägg, för kampanjen där man uppmanade Steve Jobs att godkänna SVT Play-appen, samt sex silverägg.

Förra årets storvinnare Åkestam Holst vann ett guldägg för sin ”How Hetero”-kampanj för Stockholm Pride.

Snart nedlagda Farfar kammade hem ett silverägg, samt tre diplom.

Byrå / silverägg / silverägg / diplom

Byrå Guldägg Silverägg Diplom
DDB Stockholm 3 5 11
Storåkers McCann 3   4
F&B            1 6 8
Stockholm Design Lab 1             1  

Åkestam Holst

           1 1 2
Goss            1   1
From Stockholm With Love            1    
North Kingdom            1    
Garbergs   2 3
CP+B Europe   2 2
King   2 5
Farfar   1 3
Lowe Brindfors   2          7
Saatchi & Saatchi     2
Ruth     2
Le Bureau     2
Jerlov Kommunikation   1 1
Henrik Nygren Design   1 1
Happy Forsman & Bodenfors     2
Acne Advertising   1 1
                  
Great Works     2
B-Reel     1
       
Initiative Universal   1  
Frankenstein Stockholm     1
Berntzon Bylund     1
Kurppa PHA     1
Doberman      
ANR BBDO     1
Lowe Brindfors / Acne Production   1  
Milk Reklambyrå     1
       
Ottoboni Group     1
Prime PR     1
DraftFCB   1  
ESTER   1  
SCP Göteborg     1
Dunard, Holmgren & Partners     1

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.