Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Tradera och Comviq till Deportivo

Pr-byrån Deportivo startar 2012 med fem nya kunder.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Januari 2012, 05:58
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:37

Ämnen i artikeln:

TraderaTwitterDeportivoComviq

Deportivo gick vinnande ur både Traderas och Comviqs pr-pitcher.

Dessutom har byrån fått nya uppdrag från internetsäkerhetsföretaget F-Secure, Uppsala konsert & kongress och bokförlaget Harlequin, som nyligen öppnade ett kontor i Sverige.

– Det är en smakstart på det nya året, säger grundaren Stefan Ronge till dagensmedia.se.

Alla samarbeten är nystartade och Stefan Ronge vill inte gå in på några detaljer om vad man ska göra.

– Det är för tidigt. Men uppdraget för F-Secure är delvis globalt vilket är väldigt roligt.

Samtidigt fortsätter uppdragen för Deportivos befintliga kunder, bland annat Ica och IQ.

– Vi har börjat jobba mer strukturerat och har därför möjlighet att ta flera uppdrag. Målet är att bli fler under året, men inte på bekostnad av lönsamheten.

Deportivo omsatte drygt 5 miljoner kronor sitt första räkenskapsår 2010 och gjorde en vinst på 1,8 miljoner kronor. Vinsten blir ungefär lika stor 2011, enligt Stefan Ronge. Under året växte byrån till nio konsulter.

Byrån avslutade året med Stadsmissionens betalvägg på Twitter, en kampanj som bland annat uppmärksammades av internationella teknikblobben ReadWriteWeb och reklamsajten Creativity.

– Vi hade inte jobbat med Stadsmissionen tidigare men kom på idén med en betalvägg på Twitter och kontaktade Stadsmissionen som nappade på tanken, säger Stefan Ronge.

Enligt honom tredubblades antalet nya givare till Stadsmissionen från kring 3 000 personer under julkampanjen 2010 till över 10 000 förra året, vilket bland annat beror på betalväggskampanjen.

Drygt 560 personer betalade de 25 kronorna som krävdes för att följa kändistwittrare som Lina Thomsgård, Johanna Koljonen och Fredrik Strage bakom betalväggen.

– Vår utvärdering visar att 20 procent av alla svenskar hörde talas om betalväggen på Twitter trots att kampanjen inte innehöll någon köpt media, och trots att mindre än 5 procent av befolkningen twittrar, säger Stefan Ronge.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.