Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Trackster går i graven

Publicerad: 24 november 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

UPPDATERAD. A-com avvecklar dm-byrån Trackster. Personalen har varslats om uppsägning.


Beskedet kommer bara några månader efter att A-Com lade ner sin andra dm-byrå Nerell.

Det skedde efter att den planerade sammanslagningen av Nerell och Trackster gick i stöpet sedan samarbetet med Wunderman-nätverket avbröts i somras.

A-com skriver i ett pressmeddelande att personalen på Trackster har varslats om uppsägning på grund av arbetsbrist. Avvecklingen av bolaget medför en nedskrivning av goodwill på 7,6 miljoner kronor och nedskrivning av aktier i dotterbolag på 9,7 miljoner kronor.

– Att vi lägger ner Trackster beror främst på bristande lönsamhet. Vi tar bort en enhet som inte ger resultat, säger A-Coms vd Martin Hultqvist tilldagensmedia.se.

Du säger att det främst beror på lönsamhet, beror det på någonting annat också?

- Nej, som jag sa så beror det främst på bristande lönsamhet.

Hur många jobb påverkas av detta?

- Det är inte speciellt många jobb som påverkas. Det är bra ett fåtal personer som har varit involverade i Trackster den sista tiden.

Kommer dessa personer att få andra tjänster inom företaget?

- Det är något som vi diskuterar just nu.

A-com omsatte 29,3 miljoner kronor tredje kvartalet i år, en minskning från 33,1 miljoner kronor förra året.

Rörelseresultatet blev en förlust på 26,3 miljoner kronor, jämfört med en liten vinst på 0,3 miljoner kronor tredje kvartalet 2010.

Svag efterfrågan under perioden inom affärsområdet Advertising har påverkat resultatet negativt, skriver A-com i sin delårsrapport i dag.

– Omdaningen har varit betydligt svårare än jag trodde, skriver Martin Hultquist i delårsrapporten om sitt första år vid vd-posten.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.