Toyota väljer Scream – som når 1,3 miljarder

Toyota blir mediebyrån Screams första bilkund. För Dagens Media berättar vd:n Daniel Berg att Scream når rekordintäkter – och värvar personal på löpande band.

Dagens Media har under torsdagsmorgonen sökt företrädare för Toyota och Scream för att ställa frågor kring bilmärkets mediebyråpitch – som enligt uppgift till Dagens Media avgjorts till Screams fördel.

Uppgifer som under förmiddagen bekräftades i ett pressmeddelande från Toyota, skickat till Resumé.

För Scream, en av få oberoende mediebyråer i Sverige, blir uppdraget betydande.

– Det är ett drömuppdrag. Vi har inget bilmärke sedan tidigare och bilbranschen är fantastiskt spännande att jobba med, säger Screams vd Daniel Berg till Dagens Media.

Under 2015 vann Scream storkunderna Coop och K-rauta. Toyota blir därmed den tredje stora kunden på kort tid som väljer Scream.

2014 omsatte Scream drygt 1,1 miljarder kronor med ett resultat på 21 miljoner kronor, utslaget på kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö.

De nya uppdragen gör att Scream under 2015 nådde 1,3 miljarder kronor i omsättning, ett mått som speglar volymen på medieköp för kunds räkning.

Det gör att Scream fortsätter att på allvar etablera sig som en av landets allra största mediebyråer. För att hantera de nya uppdragen har personalstyrkan ökats markant.

Resultat och byråintäkt för 2015 är ännu inte färdigräknade, men Daniel Berg uppger att Scream fortsatt växer med lönsamhet.

– I och med de nya kunderna ser utsikterna för 2016 fantastiskt bra ut, säger han.

Toyotas mediebyråkonto låg tidigare hos Group M-byrån Maxus.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-01-14 10.55Uppdaterad 2016-01-14 14.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: