Tom Kelly: "Måste fundera över vad som adderar värde för kunden"

2018-09-16 08:00  
"Ända sedan universitetet har jag varit fascinerad över hur man skapar tillväxt", säger Tom Kelly, digitalchef på Mediacom.

HELGLÄSNING. Mediacoms nya digitalchef svarar på vad som krävs för att lyckas som mediebyrå idag.

Mediebyrån Mediacom har hittat en ny digitalchef i britten Tom Kelly som har erfarenhet från både kundsidan och byråsidan.

– Det händer mycket inom branschen generellt när det kommer till vad varumärken behöver för att lyckas. Du måste ha team och nätverk, som Mediacom, som verkligen hjälper varumärken att uppnå sina mål.

Även om Tom Kellys roll på Mediacom är ny för honom så är han bekant med byrån i sig. Före flytten till Stockholm för två år sedan arbetade han som programmatikchef på Mediacoms London-kontor.

Vad tror du kommer vara mest utmanande i din nya roll?

– Den konstanta anpassning till förändringar på marknaden. Mer än någonsin tidigare gäller det att förstå vad konsumenter vill ha, och det är under konstant förändring. Som byrå måste du agera som gränssnittet mellan klienten och konsumenterna. Du måste vara anpassningsbar och se till att det automatiskt är en del av teamets kultur.

Tom Kelly har verkat totalt nio år i branschen, på kundsidan har han arbetat med klädvarumärket A day's march.

Hur kommer det sig att du hamnade i branschen från första början?

– Ända sedan universitetet har jag varit fascinerad i hur man skalar upp en affär och hur man skapar tillväxt. Att arbeta för en byrå gav mig chansen att arbeta med talangfulla människor som vet hur man kan göra verklighet av sina idéer.

Vad har du lärt dig under dina tidigare uppdrag?

– Hur du mest effektivt flyttar på nålen som visar tillväxt. Med stora klienter har du resurser att göra mycket samtidigt. När du drar ned på resurser så måste du mer exakt pinpointa vad du tror kommer driva tillväxt under en specifik tidsram. Därmed inte sagt att vi inte gör det mer våra större klienter, men då har du större utrymme att testa dig fram, säger han och fortsätter:

– Det handlar inte bara om att kunna skala upp snabbt – du kan sälja dina produkter till halva priset under en dag om du vill uppnå det – men det handlar också om bygga varumärket, vara relevant och "top of mind".

Vad kommer vara svårast för mediebyråer generellt under de närmaste åren?

– Folk inom mediebyråbranschen måste ta ett steg tillbaka och verkligen funderar över vad som adderar värde för kunden. Mycket av det jobb som byråer ägnade sig åt tidigare kan idag göras automatiskt, därför måste du addera kreativitet i alla aspekter av ditt arbete.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt